[Kuuplan-l] FW: [Proam-l] Asteroidin Didymos okkultaatio Itä-Suomessa 9.4.2021

Veikko Mäkelä veikko.makela at ursa.fi
Ti Huhti 6 21:37:16 EEST 2021

From: Mikael Granvik <mgranvik at iki.fi>
Subject: Re: [Proam-l] Asteroidin Didymos okkultaatio Itä-Suomessa 9.4.2021

Hei,

tässä vielä viimeisin okkultaatioennuste Didymos-asteroidille 9.4.2021 eli
tulevana perjantaina (kmz-tiedoston voi avata Google Earthin avulla).
Huomatkaa, että ennuste on lisähavaintojen myötä muuttunut huomattavasti ja
varjon ennustetaan kulkevan nyt suurinpiirtein Kuopion ja Porvoon kautta,
eli huomattavasti lännempänä kuin aiemmin otaksuttiin.

Mahdollisten systemaattisten virheiden takia havaintoja olisi hyvä saada
alueelta joka on ainakin noin kaksi kertaa ennustetta laajempi. Eli vaikka
oma teleskooppi ei ole varjon keskipisteessä, voivat havainnot osoittautua
hyvinkin hyödyllisiksi.

Tässä vielä motivaation herättelijäksi Gaian viikon kuva parin viikon takaa:
<https://www.cosmos.esa.int/web/gaia/iow_20210329>

terv.
Mikael

> Hei,
>
> tiedoksenne että 9.4.2021 on itärajan tuntumassa mahdollisuus tehdä
> okkultaatiohavaintoja Didymos-Dimorphos asteroidijärjestelmästä (kts
> kuva; ennusteen epävarmuus tullee pienenemään ennen havaintohetkeä).
> Kyseessä ESAn Hera-luotaimen ja NASAn DART-luotaimen kohde.
> Okkultaatiohavaintoja tullaan suunnitelmien mukaan yrittämään mm
> Kreikassa. Onnistuessaan kyseessä olisivat ensimmäiset
okkultaatiohavainnot Didymos-järjestelmästä.

> Haasteena tähden (UCAC4 546-048853) magnitudi (>13) ja okkultaation
> kesto (<1s), mikä asettaa tiettyjä vaatimuksia kameralle,
> teleskoopille ja ajanmääräykselle. Ja tietysti havaitsijalle myös.
>
> En tule itse osallistumaan havaintojen tekoon, mutta voin toimia
> (alku-)linkkinä ranskalaisten ja kreikkalaisten kollegojen suuntaan
> jos listalla on henkilöitä joilta em. havainnot voisivat onnistua.
>
> terv.
> Mikael

_________________________

Hei!

Vielä täsmennys Mikaelilta tietoihin:       Tapahtuma on suunnilleen
10.4.2021 klo 1.20 +/- 5 min sijainnista riippuen (huomasin, että pitää
varmistaa vielä minkä aikavyöhykkeen mukaan).
Mikael selvittää haluttaessa tarkemmat tiedot.

Muistutetaan vielä, että peittyvä tähti on UCAC4 546-048853:
RA J2000  147.0700248 = 09 h 48 min 16.805952 s
DE J2000  +19.0580695 = +19 d 03 m 29.05020 s
V = 13,31 mag

Linjan lähellä tai seutuvilla näyttäisi olen useampia observatorioita ja
aktiivisia havaitsijoita.   Ennustereitti on paljon kiinnostavampi kuin
alkuperäiset ennusteet itärajalla.

terv.
-VeikkoM

Lisätietoja postituslistasta Kuuplan-l