[Kuuplan-l] Komeetta C/2020 F3 (NEOWISE) kirkkaana

Veikko Mäkelä pvtmakel at dubhe.ursa.fi
Su Heinä 12 14:51:56 EEST 2020

Ei kannata ehkä valittaa, vaikka kesä parhaimman terän on vienytkin pitkästä aikaa kirkkaimmalta komeetalta.  Mutta onneksi se on niin kirkas, että C/2020 F3 (NEOWISE) on näkynyt paikoitellen varsin hyvin eteläisemmässä Suomessa. Tosin alapilvistä on ollut haittaa (ja yllättäen valaisevista yöpilvistä).

Kansainväliset havainnot pyörivät tällä hetkellä ehkä 1,5-2,0 magnitudin hujakoilla.  Haitari on tosin aika iso 1,0 .. 2,5 mag.

Suomessa pohjoisin valokuvaushavainto on Vesannolta (Esko Lyytinen) ja pohjoisin visuaalinen Jyväskylästä (Arto Oksanen).  Helsingissä Jorma Ryske ja minä olemme onnistuneet löytämään sen juuri ja juuri paljain silminkin.  Itse näin viime yönä 11./12.7. vain koman kirkas keskus näkyi.

Lisää havaintoja Taivaanvahdissa:
https://www.taivaanvahti.fi/observations/browse/pics/3718927/observation_start_time

--

NEOWISEstä ja muista komeetoista lisää virtuaali-Cygnuksen aurinkokuntaillassa tiistaina 14.7. klo 18-20
(www.ursa.fi/c2020).

terv.
-VeikkoM

Lisätietoja postituslistasta Kuuplan-l