[kuuplan-l] P/2010 H2 kuvattu 24/25.4.2010

Veijo Kallio veijokallio at gmail.com
Ke Huhti 28 01:05:40 EEST 2010

No pitihän tämänkin komeetan kuvausta vielä yrittää väkisin, vaikka
muutoinkin vaaleaa Oulun seudun taivasta vaalensi vielä lähes täysikuukin
lounaistaivaalta !  Etsimen läpi taivaalta suunnilleen komeetan suunnalta
erottui vain muutama kirkkaampi tähti, joten kaukoputken manuaalisessa
suuntamisessa oli käytettävä CCD -avusteista tähtihyppelyä. Eli 5 s
valotusta ja vertailu tähtikarttaan kunnes päästään alueelle, jossa komeetan
pitäisi olla. Tähän meni aikaa niin paljon, että kohde ehti ohittaa
eteläsuunnan ja vuorokauden "pimein ?" hetkikin meni. Joka tapauksessa sain
kohteen kuvattua ja yllättäen summakuvassa erottuu myös sama 15.3 mag
galaksi mikä näkyy vrk aiemmin otetussa Tapio Lahtisen otoksessa.

http://kotisivu.dnainternet.net/jblkdjgk/P2010H2Vales.htm

-Veijo Kallio

HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l