[kuuplan-l] P/2010 H2 kuvattu 24/25.4.2010

Tapio einarin at gmail.com
Ma Huhti 26 22:26:01 EEST 2010

Veikko Mäkelä wrote:

> Efemeridipuutteen huomasin minäkin.  Ei ole ehtinyt vielä
> Minor Planet Centerin (MPC) sivuillekaan.  Nasan HORIZONS
> -efemeridigeneraattorilla (http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi)
> rataparametrit ja efemeridejä saa toki jo lasketta.
>
> Elementit olivat myös Yoshidan sivuilla:
> http://www.aerith.net/comet/catalog/2010H2/2010H2.html
>
> Kirkkaushavaintoja olen tarkastellut lähinnä Yoshidan sivulta
> ja CometObs-listalta:
> ICQ:n sivuilla ei ollut vielä mitään.
>
> Liekö kohteen outous vaikuttanut siihen, että tämä on
> ilmestynyt hitaasti virallisille kanaville.

> [...]
Kokeilin huvikseen taas 'epätieteellisellä metodilla' komeetan photometriaa.
Ajattelin että kun komeetta on suhteellisen tasakokoinen pallo niin
photometriaa voisi harrastaa pienennyksellä - niinpä (AstroArtilla)
binnasin kuvan 3x3:lla ja sain arvoksi mag 12 mitä luokkaa muutkin
arviot on olleet.

Tapio

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l