Re: [kuuplan-l] Kääpiöplaneettojen paikat

Veijo Kallio veijokallio at gmail.com
Su Syys 21 01:33:39 EEST 2008

Joo, ainakin minulla on ollut tavoitteena kuvata kaikki
kääpiöplaneetat sekä muitakin riittävän kirkkaita Neptunuksen takaisia
kohteita. Nurinkurista kylläkin, että alla olevasta luettelosta olen
saanut kuvattua kaikki vaikeimmat eli kolme alinta parin viime vuoden
aikana. Olen toki kuvannut esim. Plutoa aiemmin, mutta ei kovin hyvin
onnistunut kuva on jäänyt laittamatta kotisivuilleni. Käytän osalle
alla olevista kohteista vielä vanhoja nimiä eli esim. Makemake = 2005
FY9, jolle onnistuin jopa kuvaamaan erään hitaasti edenneen galaksin
ylikulun. Pitäisi näköjään päivittää kotisivujeni
kääpiöplaneettaluettelo.

http://kotisivu.dnainternet.net/jblkdjgk/Neptunuksentakaiset.htm
Muutamien kuvien (esim. Eris) huono laatu johtuu erityisesti siitä,
että kuvaushetkellä ne ovat olleet turhan matalalla horisontin
tuntumassa.

Veijo Kallio

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l