[kuuplan-l] Machholz

Veikko Makela veikko.makela at ursa.fi
Pe Helmi 11 22:45:25 EET 2005

> Hei, Porvoossa on osittain selkeää ja kävin vilkaisemassa
> komeettaa. Komeetta on vielä aika komean näköinen, ainakin
> isommalla kiikarilla tarkasteltuna.
> Tällaisia havaintoja tänään 11.2. klo 18.55
> kirkkaus 5,1 morrisin menetelmällä ja 7x50 kiikarilla. Vieläkään
> kiikarin epätarkennussäätö ei ihan riitä vaan joutuu pikkuisen
> siristelemään.
> Isommalla kiikarilla(15x70) koman halkaisia niinkin suuri kuin 15'
> DC=5, mitään terävää keskuskirkastumaa ei tänään ollut näkyvissä.

Itse päätin odottaa hiukan myöhempää iltaa, jotta Maccholz
kiertyisi pois zeniitistä, joka on kiikarihavainnossa tosi
kenkku suunta.

Keli oli mitä mainioin.  Komeetta näkyy edelleen selvästi.
Seuraavia arvoja sain:

m1     =  5,4  (Morris)
koma   =  12'  (ilmeisesti pienemään päin)
DC     =  4    (koma näyttää selvästi tasavaloisemmalta)
pyrstö =  25' PA 105°  (pyrstö on edelleen aavistelun varassa)

Havaintovempelenä oli B7x50 ja rajamagnitudi lähenteli 5,0:aa.

-VeikkoM-

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l