[kuuplan-l] C/2004 Q2 (Machholz) ja muita

veijo.kallio at dnainternet.net veijo.kallio at dnainternet.net
Ma Elo 30 00:41:19 EEST 2004

> Tulikin mieleen, että onko kukaan yritellyt noin
> nyt näkyvissä olevia komeettoja:
>

> C/2004 H6 (SWAN) ei sitten ylätnytkään kovin kirkkaaksi.
> Se pysyttelee nyt loppuvuoden tiiviisti Kotkan alaosissa
> lähellä Kilven tähdistöä.  Kirkkaus on jo vajonnut 12-13
> magnitudiin.

*Olen parina iltana yrittänyt kuvata kyseistä komeettaa CCD:llä, mutta huonolla
menestyksellä. En tiedä, mahdoinko kuvata väärää paikkaa taivaalla, vai oliko
ilmassa liikaa kosteuspilveä.
Sen sijaan onnistuin 24.-25.8 kuvaamaan "vanhan tutun" komeetan C2001 HT50,
n.14.5 mag., sekä 25.-26.8 komeetan 29P Schwassmann-Wachmann, n.15 mag.
Molemmista on vielä kuvankäsittelyt + mittaukset tekemättä, mutta jo minuutin
yksittäiskuvissa erottuu molemmilla jonkinlaista komaa vaivatta.
Q4-komeetan kuvaamisen on tähän saakka estänyt korkealle yltävät pihapuiden
latvat otollisena kuvausaikana (harmi). Pitäisiköhän ottaa moottorisaha
käyttöön...

Veijo Kallio
Lumijoki
"Snowriver Observatory"