[kuuplan-l] Vast: Pimeä lähestyy - komeetat näkyvät

Jorma Koski jorma.t.koski at iki.fi
Ke Elo 11 20:12:58 EEST 2004

hei,

ti/ke yö oli kohtalaisen kirkas: Linnunrata loisti, M81 ja M82 näkyivät
hyvin ja NGC2403 syrjäsilmällä oikein hyvin ja hiukka muutenkin (siellä on
se kirkas dj-supernova), mutta mutta komeetat pysyivät piilosalla. Kuu oli
jo hoikka sirpukka. Venuksen puolikas nousi komeana ja keltaisena - näkyy
päivälläkin magnitudilla -4,2. Lienee paras hakea komeettojen uusimmat
efemeriidit ja yrittää ke/to yönä mahdollisen leonidiburstin jälkeen -
kameralla jos silmä ei tajua pintakirkkautta.

Jorma