[kuuplan-l] Pimennyksen syvin hetki & hyvää isänpäivää

Timo Vehkaoja timppavehkis at yahoo.com
Su Marras 9 03:29:11 EET 2003

Nyt se sitten saavutti pimeimmän vaiheensa. Kuun
pohjoisreuna on selvästi tummempi kuin eteläreuna, ja
pohjoisreuna on kadonnut täällä näkyvistä kokonaan.
Eteläisen osan väri on tumman harmaa, joskin aivan
reunalla väri on hivenen kirkkaampi. Nopealla
vilkaisulla Kuuta ei kyllä ainakaan täällä erota
taivaalta, ja kiikarillakaan ei erota meriä Kuun
pinnalta. Danjonin luvuksi arvoisin tällä hetkellä n.
0.5, mutta kuten sanoin jo aiemmin, Kuun tummuus
johtuu täällä vallitsevasta säätilasta.

Pakkasta on reilut viisi astetta ja alhaalla
leijaileva sumu himmentää taivasta. Yläpilvet ovat
kadonneet illan mittaan. Ilmassa leijailee sumun
lisäksi pieniä jääkiteitä.

Pimennysilta taitaa minun osaltani olla ohits. Väsymys
alkaa painaa jo siihen malliin silmiä ja miestä.
Käväisen vielä varmaan tunnin päästä pihalla
kurkkaamassa miltä Kuu näyttää. Eli minun puolestani
hyvää yötä ja hyvää isänpäivää kaikille isille. Saitte
hienon lahjan. Toivottavasti auringonpimennyskin
sattuu joskus tälle päivälle :)

=====
"Some fear the dark, but with friends such
as Orion, Cygnus and Andromeda, one needs no
fear"

Regards, Timo