[kuuplan-l] Hoenig

Veikko Mäkelä Veikko.Makela at ursa.fi
Ke Elo 28 15:57:21 EEST 2002

Lainaus peter.vonbagh at pp.inet.fi:

> Onko komeetta Hoenig hiipumassa? Katselin sitä eilen 27.8 klo 23.30(siis
> yritin katsella)15x70 kiikarillani. Olin etsintäkartan mukaan ihan oikeassa
> kohdassa ja tähtiä näkyi kirkkauteen 9.1 (9.4) saakka, mutta komeettaa en
> ilmeisesti havainnut. Hetkittäin kuvittelen nähneeni diffuusin utuläikän
> sieltä, missä komeetan piti olla, mutta niin heikon, ettei se kelpaa
> havainnoksi.
> Vai tekikö ilmakehän kosteus ja kuu minulle tepposet peittäen himmeän
> komeetan taustan vaaleuteen?

Tuttu tunne.  Itse yritin niin ikään eilen illalla samoihin
aikoihin löytää sekä Hönigiä että SWANia.  Samoin tuloksin.
On toki mahdollista että Hoenig on himmentynyt, mutta läpi-
näkyvyys oli kyllä melko huono, lisäksi Kuu puski taivaalle
idästä.  Linnunradasta oli näkyvissä vain kalpea aavistus.

Itsekin tihrusin komeetan oletettua paikkaa pitkään ja hetkin
oli suuri epäilys, onkohan kartta sittenkään oikein.

Itselläni oli pykälää suurempi kiikari 11x80.

Jaa, täytyy kai odotella läpinäkyvyyden paranemista. Toivot-
tavasti tulis ukkossade jo lännestä ja pyyhkisi pölyt pois.

PS. enck.jpl.nasa.gov:in ja ICQ:n havaintosivut eivät kyllä
anna viitteitä hiipumisesta.

-VeikkoM-

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l