[kuuplan-l] Komeetta C/2002 O4 (Hoenig) ja C/2002 O6 (SWAN) & 2002 NY 40

Veikko M{kel{ pvtmakel at ursa.fi
Ti Elo 20 13:51:39 EEST 2002

On Sun, 18 Aug 2002, Peter Vonbagh wrote:

> Minäkin taisin nyt vihdoin löytää Hoenig-komeetan.
> Kunnon otsintäkarttaa ei löytynyt, mutta tulostin
> netistä Sky and teleskopen asiasta kertovat sivut

Havaitsin itse kumpaakin komeettaa NEO-pikkuplaneetan
havaintoretkellämme Kirkkonummen ja Espoon rajamaille.
Kumpikin komeetta oli lähes yhtä helppo/vaikea, vaikka
niillä oli kirkkausero noin 1,5 magnitudia.

C/2002 O6 (SWAN) näkyi matalalla pohjoisessa ja oli
suunnilleen alimmillaan klo 0.00-0.10.  Myöhemmin
klo 1.00:n jälkeen se näkyi jo aavistuksen paremmin.
Komeetalla oli aika tiivis koma.

Havainnot lukuina:  m1 = 6,5; DC = 8

C/2002 O4 (Hoenig) oli vähintään yhtä helposti näkyvä.
Mutta olihan se liki zeniitissä.  Vaikeinta oli juuri
kiikarilla korkealle havaitseminen.  Hoenig vaikuttai-
si olevan jopa magnituidia ennustettaan kirkkaampi.
Ensin epäilin havaintoani, mutta tarkastin kansainvä-
lisiä tuloksia ja päädyin noin 8 magnitudiin.  Hoenigin
koma on tasaisempi kuin SWANilla.

Havainnot lukuina:  m1 = 8,6; DC = 5

Molemmissa havaintovälineenä oli B11x80 ja rajamagnitudi
oli noin 5,5-6.0 mag.

-VeikkoM-

PS. Yritän saada havaintokartat verkkoon mahdollisimman
pian.  Älkää jättäkö näitä komeettoja huomioimatta.
Kokoan taas kpk-jaoston mallin mukaiset sivut kummallekin.

Enemmän tietoa listasta Kuuplan-l