[Aurinko-l] Auringon pilkkutilanne

Kari A. Kuure kari.kuure at tampereenursa.fi
Ke Helmi 20 18:04:52 EET 2019

Moi,

saattoi olla että mainintani seuraavan pilkkujakson pilkuista oli
jossakin revontuliennusteessa. En ainakaan omista artikkeleistani
viimeajoilta löytänyt mitään mainintaa. Muistaakseni tähän mennessä on
havaittu kolme kertaa pilkku, jota on pidetty seuraavan jakson (25)
ensimmäisinä pilkkuna. Päättymässä oleva jakso (24)  on vielä jossakin
määrin voimissaan, sillä tammikuun lopulla ollut pilkkuryhmä 2733 oli
aivan kunnollinen eikä vain pieni pore. Virallisesti siinä oli 16
pilkkua ja kokoakin 80 miljoonasosaa (MH). Epävirallisesti 13.2.2019
eteläisillä keskileveyksillä oli pilkku, jota voitaisiin pitää myös
jakson 25 pilkkuna. Tosin se ei saanut luettelotunnusta, koska sitä ei
havaittu ko. päivänä keskiyöllä UTC aikaa. HMI-Intensitygrammista
pilkkun voi hyvällä mielikuvituksella nähdä vielä seuraavankin päivänä.

Ja niinkuin tiedätte, minimi määritetään auringonpilkkulukujen
13-kuukauden pehmennettyjen lukujen perusteella. Viimeisin näin
määritetty auringopilkkuluku on viime heinäkuulta, jolloin pilkkuluku
oli 1,6.  Pilkkujaksojen 23-24 välinen minimi oli joulukuussa 2008 ja
pilkkuluku silloin 2,2. Puolivuotta aikaisemmin (kesäkuu 2008)
pehmennetty pilkkuluku oli 4,8, joten tällä hetkellä ollaan matalammalla
tasolla kuin edellisen minimin aikana tässä samassa vaiheessa, jos
minimi osuu ennusteen mukaan tämän vuoden elokuulle. Itse olen
taipuvainen uskomaan, että minimi on jo saavutettu mutta milloin nousu
alkaa, onkin jo eri juttu.

Virallisen (WDC-SILSO, Royal Observatory og Belgium, Bryssels) ennusteen
mukaan minimi saavutettaisiin vielä tämän vuoden aikana (elokuussa
auringonpilkkuluku olisi 0,4), jos ennusteena käytetään
standardimetodia. Jos taas käytetään yhditelmäennustetta, niin tässä
vaiheessa oltaisiin jo siirtymässä uuteen jaksoon ja vuoden loppuun
mennessä auringonpilkkuluku olisi noin 32.

Kari A K