[aurinko-l] Uuden jakson pilkut

Jyri Lehtinen jyrileht at gmail.com
La Elo 26 14:19:57 EEST 2006

> Puhuttiin tuossa joku tovi sitten uuden jakson pilkuista.
> Spaceweatherissä näyttää olevan uutinen, jossa kerrotaan
> jo toisesta pilkusta, jolla on havaittu kääntynyt magneet-
> tinen napaisuus.  Edellinen pilkku oli aiemmin tässä
> kuussa.
>
> http://www.spaceweather.com

Varsin jännällä tavalla näyttävät putkahtavan nuo uuden jakson pilkut.
Pilkkuryhmät varmaankin erotellaan peräkkäisten jaksojen ryhmiksi
pikemminkin juuri magneettisuuden kuin sijaintinsa perusteella, mutta
mahtaako kellään olla varmaa tietoa tästä? Joka tapauksessa ryhmien
erotteleminen eri jaksoihin omissa havainnoissa on kuitenkin tehtävä niiden
sijainnin mukaan, ellei sitten joku keksi rakentaa itselleen toimivaa
magnetografia. Verkkohavainnointi menee jo puhtaan itse tehdyn havainnon
ulkopuolelle. Kuitenkin hauska seurata tilannetta.

  -Jyri
HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Aurinko-l