[aurinko-l] Uuden jakson pilkut + H-alfa-havainnot

Jyri Lehtinen jyrileht at gmail.com
To Elo 10 22:14:56 EEST 2006

> Marko K. esitteli H-alfa-kuvia C:llä.  Tulipa tässä
> mieleen, että protuberanssien havaitsemiseksi on olemassa
> ihan oma havainto-ohjelmansakin.
>
> -VeikkoM-

Niin, onko aurinkojaoston piirissä koskaan harrastettu säännöllisempää
protuberanssien seurantaa muuten kuin kuvien oton kannalta? Saksassa on
tietääkseni ainakin harrastettu mm. protuberanssien määrän ja sijainnin
jakauman seurantaa. Varsinkaan ensimmäisen laskeminen ei olisi mitenkään
ylivoimaista. Myös eränlaisesta protuberanssien kokonaispinta-alan
laskemisesta olen lukenut, mutta se tuntuu jo kohtalaisen työläältä ja
vaatii käytännössä kuvan ottoa välivaiheena (mikä sinällään ei ole mikään
erityinen hankaluus). Eräs protuberansseihin liittyvä lukema on Auringon
pinnalla näkyvien filamenttien yhteinen pituus. Tämän laskemisessa alkaa
olla kuitenkin esteenä jo laitteiden kalleus, sillä auringon pinnan
näkyminen H-alfan valossa vaattii jo varsin kapeakaistaista suodinta.

  -Jyri
HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Aurinko-l