[aurinko-l] Aktiivisuus minimi pohdintoa

Jyri Lehtinen jyrileht at gmail.com
To Elo 10 21:56:36 EEST 2006

> Auringon aktiivisuus minimi on siis ajankohtainen. Laitoin
> merkille omissa havainnoissa että erityisesti 14.7.2006 lähtien
> auringonpinta on ollut todella tyyni ja rauhallinen. Ei pilkkuja ei
> juurikaan purkauksia, eli pilkkuluku "R" on ollut "nolla" useana päivänä,
> kuten myös Cygnuksella nähtiin
>
> Tosin nyt näyttää auringon vasemmalta reunalla tulevan taas esiin
> pilkkuryhmä lähellä ekvaattoria. Ursa Minor 4/2006 oli pohdittu
> arvauskipailun järjestämistä milloin se tämän kertainen aktiivisuus mini on.
> [...]

Saa nähdä. Ihan Veikon laittamien kaavioiden muodon perusteella voisi sanoa,
että vuosikin saattaa vielä vierähtää. Jonkun verran tyngältä tuo viimeisin
jakso vielä näyttää. Toisaalta jaksot 17 ja 18 näyttävät loppuneen
suunnilleen saman näköisinä, ilman mitään pitkää häntää, kuin mitä nykyinen
jakso on nyt, joten nopeakaan minimin tulo ei olisi poissuljettua. Tämä on
tietenkin varsin epätieteellinen päätelmä, joten mikään ei ole vielä
poissuljettua.

Joka tapauksessa uuden jakson pilkkuja pitäisi ilmaantua jo ennen
varsinaista minimiä. Voi olla, että niiden ilmaantuminen on vain kuukausista
kiinni. Kannattaa siis pitää silmät auki pitkälle syksyyn. Olettaisin myös,
että nyt menneen kaltaisia pitempiä pilkuttomia jaksoja tulee olemaan vielä
runsaamminkin ennen todellista pohjalukemaa. Veikkaisin, että seuraava
koittaa jo nyt esiin tulleen ryhmän kierryttyä uudelleen piiloon Auringon
kiekon taakse.

  -Jyri
HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Aurinko-l