[aurinko-l] Auringon ekvaattorin asento

Jyri Lehtinen jyrileht at gmail.com
To Elo 3 16:35:13 EEST 2006

> Miten Auringon ekvaattorin asennon saa selville? Itselläni ei erillisten
> N- ja S-arvojen määrittäminen g:lle ja R:lle ole yleensä onnistunut. Itsekin
> olen Aurinkoa muutaman päivän välein katsellut kesän aikana, mutta pian
> kaukoputkeni siirtyy muuhun käyttöön, kun pimeät yöt kutsuvat. Nähdään
> Cygnuksella!
>
> Toni Veikkolainen

Aktiivisempana aikana, kun pilkkuja näkyy auringossa enemmän, on usein jo
suoraan pilkkujen jakauman perusteella mahdollista määrittää ekvaattorin
asento. Auringonpilkuthan esiintyvät auringossa ns. aktiivisuusvyöhykkeillä
eli kahdella vyöhykkeellä ekvaattorin molemmin puolin. Kunkin jakson alussa
vyöhykkeet ovat kaukana ekvaattorista ja lähenevät sitä jakson vanhetessa.
Varsinkin pilkkumaksimin jälkeen näkyvät nämä vyöhykkeet usein selvästi, kun
pilkkuja on vielä runsaasti, mutta ne ovat keskittyneet jo voimakkaasti
kapeille ekvaattoria läheneville vyöhykkeille. Pelkästään pilkkuja
katsomalla ei kuitenkaan aina saa täyttä selvyyttä ekvaattorin asennosta
sillä pilkut voivat olla erilaisissa hämäävissä asennoissa, varsinkin
maksimin aikaan varsin hajallaan tai yksinkertaisesti näkyvillä ei ole
tarpeeksi pilkkuja.

Toinen tapa on käyttää taulukkotietoa auringon akselin ja taivaan
pohjois-eteläsuunnan välisestä kulmasta. Tämä kulma vaihtelee vuoden
jaksossa n. 25 astetta kumpaankin suuntaan ja johtuu maan akselin
kaltevuudesta ja maan liikkeestä radallaan. Kun tämä kulma on tiedossa,
voidaan se yhdistää tietoon taivaan pohjoisesta ja etelästä, jotka taas on
helppo määrittää seuraamalla auringon liikettä kaukoputken näkökentässä.
Tällä tavalla saa esimerkiksi kaavapiirroksen avulla määritettyä, kummalle
pallonpuoliskolle kukin pilkku kuuluu. Tietoa tuon mainitun auringon ja
taivaan pohjois-eteläsuunnan välisen kulman kulloisestakin arvosta voi
löytää erilaisista taulukoista ja mm. Ursan ohjelmarekisteristä löytyy
ohjelma nimellä "pilkku", joka piirtää auringon pinnalle koordinaatiston ja
antaa siihen liittyvät tärkeät luvut.

Eilen olin muuten näkevinäni melko varman fakulan auringon pohjoisella
napa-alueella. Oli vaan turkasen himmeä.

  -Jyri
HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Aurinko-l