Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Muu tapahtuma:

Tähtilive!

Aika: Ke 15.09.2021 klo 19.00
Paikka: verkkotapahtuma
Kuvaus: Suora lähetys Tähtikallion havaintokeskuksesta 15.9. Illan pimentyessä Ursan Tähtikallion havaintokeskuksen yllä käännetään katse taivaalle. Miten monella erilaisella tavalla taivasta ja avaruutta voi ihmetellä? "Pyörryttävien etäisyyksien, käsittämättömän valtavien mittasuhteitten ja ajanjaksojen, maailmankaikkeuden luonnonlakien tavattoman järjestelmällisyyden tenho, se piirtyy voimakkaana yhä meidänkin arkisina päivinämme herkkiin, kauneutta ja suuruutta janoaviin mieliin – –" — Eyvind Sucksdorff, Tähtitiedettä harrastajalle (Ursan julkaisuja 1, WSOY, 1926) Mukana lähetyksessä nähdään tähtiharrastajia, taiteilijoita ja tähtitieteilijöitä niin paikan päällä kuin ympäri planeetan. Vieraina ovat luontokuvaaja Jari Luomanen, tähtiharrastaja ja kuuhullu Jonna Rintamäki, Tähdet ja avaruus -lehden päätoimittaja sekä haloharrastaja Marko Pekkola, Chilen Paranalilla työskentelevä tähtitieteilijä Heidi Korhonen, kuvataiteilija ja aurinkokellojen suunnittelija, professori Lauri Anttila, revontulitutkija Noora Partamies, tähtiharrastaja Jorma Ryske, etäkaukoputkia käyttävä tähtikuvaaja Petri Kehusmaa sekä Ursan tähtiopas Tuukka Perhoniemi. Ursa juhlistaa satavuotisjuhlaansa tekemällä kolme ainutlaatuista suoraa nettilähetystä. Voit liittyä seuraamaan lähetyksiä Ursan YouTube-kanavalla tai katsoa lähetysten tallenteet sieltä myöhemmin.
Järjestäjä: Ursa