Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitiedenäyttely

Ursan kiertävä tähtitiedenäyttely koostuu useista tähtitiedettä, sen historiaa ja tähtiharrastusta havainnollistavista esineistä. Näyttely toimii hyvin sekä yksinään että suuremman näyttelyn osana. Jokaiseen näyttelyesineen mukaan kuuluu käyttöohje ja Ursasta saa apua, jos joku asia osoittautuu hankalaksi.

Näyttelystä joutuu maksamaan vain lähetyskulut. Näyttelystä voi lainata myös vain osan.

Näyttelyesineet

Pöytäplanisfääri

Planisfääri on tähtikartta, josta näkee tähtitaivaan asennon vuoden ja vuorokauden kaikkina ajankohtina Suomen leveysasteilla. Kiekkoa pyöritetään kunnes havaintohetken päivämäärä on kohdakkain kellonajan kanssa. Silloin kartasta näkee kyseisenä hetkenä näkyvissä olevat tähdet ja tähtikuviot.

Planisfääri tarvitsee verkkovirtaa, koska tähtikuviot on valaistu. Pyörivän pöydän halkaisija on metri. Planisfäärin mukana tulee käyttöohjeet sisältävä kehystetty juliste. Ursalla on myynnissä myös pieniä mukana kuljetettavia planisfäärejä, joiden toimintaperiaate on sama pöytäplanisfäärin kanssa.

Aurinkokunnan pienoismalli

Malli on mittakaavassa yhden suhde miljardiin. Miljardisosan kokoinen Aurinko on kompressorilla täytettävä oranssi kumipallo, jonka halkaisija on suunnilleen 1,4 metriä. Planeettojen halkaisijat vaihtelevat muutamasta millistä viiteentoista senttiin. Miljardi kertaa luonnollista kokoaan pienempinä ne kulkevat helposti ihmisen taskussa. Siksi Ursa suosittelee niiden sijoittamista lukittuun vitriiniin tai muulla tavoin niin, etteivät ne häviä. Aurinko voidaan asettaa vitriinin päälle tai roikkumaan katosta. Aurinkokuntamalliin liittyy juliste, joka kertoo planeettojen etäisyydet Auringosta samassa mittakaavassa.

Tähtitieteen historia

16-osainen kehystetty posterisarja muodostaa yhtenäisen aikajanan, joka kuvaa tähtitieteen kehitysvaiheita ja tulevaisuuden haasteita. Sarja ripustetaan seinälle tai irtosermeihin siiman tai koukkujen avulla. Sarjasta on suunniteltu niin, että siitä voi ripustaa tilanpuutteesta vain osan, esimerkiksi 8 taulua. Taulujen koko on 73 x 103 cm.

Kurkistuslaatikko

Laatikon yhdeksästä kurkistusreiästä voi katsoa kolmea kuvasarjaa, jotka kuvaavat havaintojemme tarkentumista maailmankaikkeudesta tekniikan kehityksen myötä. Kurkistuslaatikon koko on 52 x 41 cm. Sen voi kiinnittää seinään ruuveilla tai ripustaa irtosermiin. Toimiakseen laatikko tarvitsee verkkovirtaa.

Tähtitieteen historiasta kertovien julisteiden kanssa yhdenmukainen on Ursaa ja sen toimintaa esittelevä kehystetty juliste. Voimme tarpeen mukaan lainata myös muuta näyttelyn teemoihin sopivaa materiaalia. Tällaisista tarpeista kannattaa aina keskustella tarkemmin toimiston kanssa. Lisäksi jaettavaksi saa Ursan esitteen, josta löytyy mm. kartta syksyisestä ja keväisestä tähtitaivaasta.

Ursasta voi myös tilata planetaarionäytöksen tai vuokrata pelkän planetaarion. Lisätietoja planetaarion sivuilla.

DVD:t tähtitieteestä

Hubble-avaruusteleskoopin 15-vuotisjuhlan kunniaksi teetetty DVD kertoo maailmankaikkeuden rakenteista ja tutkimuksesta. Asiatietoa höystävät monet Hubblen parhaista kuvista. Kestoltaan 83 minuuttinen DVD on tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

Englanninkielinen Katse taivaalle -dvd käsittelee kaukoputkea ja sen historiaa monesta näkökulmasta.

Tieteellisten seurain valtuuskunnan 100-vuotisrahasto on tukenut näyttelyn perustamista.

Uusin lehti