10.11.1999 Ursa

Ursan lehdistötiedote 16.11.1999

Vapaasti tiedotusvälineiden käyttöön

Pilaavatko pilvet leonidisateen?

Tähtiharrastajat kaikkialla maailmassa odottavat ensi torstain aamuyötä innokkaasti. Tuolloin maapallo osuu leonidien meteorivirtaan avaruudessa. Arviot virran tiheydestä osumakohdassa vaihtelevat suuresti. Maapallolta yhdessä paikassa näkyvien tähdenlentojen määrä on joidenkin tutkijoiden mukaan noin 500 tunnissa, toisten uskoessa jopa todelliseen tähdenlentomyrskyyn, eli useisiin tuhansiin meteoreihin tunnissa. Suomen maantieteelliselle sijainnille luvut ovat hiukan pienempiä. Kaikkein varovaisimmatkin arviot lupaavat kuitenkin Suomessakin nähtäväksi vähintäänkin pari sataa tähdenlentoa tunnissa, joka jo sinällään on hämmästyttävä luonnonilmiö.

Minne katsoa?

Pimeä havaintopaikka on tarpeen himmeidenkin tähdenlentojen havaitsemiseksi. Leonidien säteilypiste on itätaivaalla, mutta tähdenlentoja voi näkyä koko taivaalla. Mikäli sää on kirkas, kannattaa taivasta tarkkailla vähintään puolen tunnin ajan ennen ja jälkeen ennustetun maksimiajankohdan klo 4.08 aamuyöllä torstaina 18. marraskuuta.

Pilviä luvassa

Pilvien läpi tähdenlennot eivät näy. Ilmatieteen laitoksen ennusteen mukaan Suomessa on pilvistä tuolloin erittäin suurella todennäköisyydellä. Tosin pilviverhossa saattaa olla paikallisia repeämiä. Innokkaita suomalaisia onkin matkustanut mm. Pyreneille ja Tunisiaan leonideja ihailemaan.

Tulevat leonidit

Leonidien tähdenlentosateen jakso on 33 vuotta, mutta joidenkin tutkijoiden mukaan vuodet 2001 ja 2002 saattaisivat tarjota kuluvaa vuotta upeamman elämyksen. Näiden tähtisateiden ennustettu näkyvyys ei kuitenkaan satu Suomeen.

Lisätietoja Kauko Kauhanen, puh. (08) 554 6123