15.7.1999 Ursa

Ursan lehdistötiedote 15.7.1999

VAPAASTI TIEDOTUSVÄLINEIDEN KÄYTTÖÖN

Tiede kiinnostaa nuoria — Tähtileiri Porvoossa

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa järjestää yhteistyössä Porvoon Ursan kanssa 2.—7. elokuuta Porvoon Virvikissä Tähtileirin nuorille tähtiharrastuksesta kiinnostuneille. Leirin aikana 10—17-vuotiaat nuoret tutustuvat tähtiharrastuksen eri osa-alueisiin monipuolisesti havainnollisten kokeiden ja esimerkkien sekä leikkien ja esitelmien avulla.

Ursan planetaario ja kaukoputket ovat mukana tähtileiriläisten ohjelmassa. Päivisin taivaan ilmiöitä ja meitä ympäröivää maailmaa tutkitaan monipuolisten kokeiden parissa, ja öisin leirin kaukoputket suunnataan kokeneiden tähtiharrastajien opastuksella taivaalle.

Tähtileirillä ei tutkita vain tähtiä — leiriläiset tutustuvat myös ilmakehän valoilmiöiden, kuten pilvien jääkiteissä muodostuvien halojen, revontulien sekä sateenkaarien syntyyn. Nuoret havaitsevat lähintä tähteämme Aurinkoa aurinkosuotimen avulla ja oppivat tähtikuvioiden nimiin liittyviä mytologioita.

"Myös meitä ympäröivä maailmankaikkeus on luontoa. Avaruus on laiminlyöty koulujen ympäristökasvatuksessa, vaikka se selvästi kiinnostaa nuoria. Tähtileirillä leiriläiset kokevat avaruuden elämyksellisesti: he voivat nähdä Saturnuksen renkaat tai havaita Kuun vuoristojen varjojen liikkeen kraattereiden pohjalla" toteaa leirin johtaja Ville Hinkkanen.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita leirille haluamanaan ajankohtana leirin aikana tutustumaan suomalaiseen tähtiharrastukseen.

Pyydämme ilmoittamaan saapumisestanne etukäteen leirin johtajalle Ville Hinkkaselle numeroon 040 520 0979 tai sähköpostitse osoitteeseen Ville.Hinkkanen@ursa.fi. Paikalle saa toki saapua myös ennalta ilmoittamatta.

Ajo-ohje Porvoon Virvikiin

Aja valtatie seitsemää Porvoon keskustaan Mannerheiminkadulle. Käänny viitan "Virvik" suuntaan oikealle Sibeliuksenbulevardille. Bulevardi vaihtuu Pihlajatieksi. Jatka Pihlajatietä Sondbyn suuntaan. Vasemmalla puolella tietä olevan Porvoon sairaalan jälkeen käänny t-risteyksessä vasemmalle Tarkkistentielle (yhdystie 1552). Käänny viitan "Pellinki 25, Epoo 8" suuntaan vasemmalle Epoontielle (yhdystie 1552) ja aja n. 8,3 kilometriä. Käänny viitan "Sannainen 10" suuntaan vasemmalle Ylikentielle. Käänny puolen kilometrin päässä viitan "Virvik" suuntaan oikealle Virvikintielle. 3,8 kilometrin päässä on golfkenttä. Käänny golfkentän rakennusten jälkeen t-risteyksessä vasemmalle. Tien päässä rannassa on parkkipaikka. Leirialue sijaitsee metsässä, parkkipaikasta vasemmalle.

Kuvallisen ajo-ohjeen voi tilata Ursan toimistosta, puhelin (09) 684 0400, faksi (09) 6840 4040, tai leirin johtajalta.

________________
Lisätietoja: Leirin johtaja Ville Hinkkanen, puhelin 040 520 0979, sähköposti Ville.Hinkkanen@ursa.fi.

[Etusivu] [Apua][Hakemisto][Uutta]