6.5.1999 Ursa

Ursan lehdistötiedote 6.5.1999

VAPAASTI TIEDOTUSVÄLINEIDEN KÄYTTÖÖN

Yöleiri havaitsee kirkasta satelliittia!

Varhain torstaiaamuna 13. toukokuuta kello 0.21 näkyy Särkijärvellä Sipoossa kirkas Iridium-satelliitti. Se on kirkkaimmillaan noin 40 kertaa niin kirkas kuin luoteisella iltataivaalla näkyvä Venus-planeetta. Satelliitti ylittää taivaankannen muutamien minuuttien aikana, ja kirkas välähdys kestää noin kymmenen sekuntia.

Lukuisat nuoret tähtiharrastajat kokoontuvat 12. - 16. toukokuuta Tähtitieteellinen yhdistys Ursan ja Porvoon Ursan järjestämälle yöleirille havaitsemaan kirkasta satelliittia, etelätaivaalla loistavaa punaista Mars-planeettaa sekä muita tähtitaivaan kohteita.

Yöleirillä vuorokausirytmi on käännetty paremmin tähtien havaitsemiseen sopivaksi. Leirillä illallinen nautitaan kello yksi aamuyöllä, minkä jälkeen nuoret pääsevät kookkaalla kaukoputkella etsimään mm. avonaisia tähtijoukkoja.

On tietenkin mahdollista, että pilvinen sää estää kirkkaan satelliitin havaitsemisen. Tällöin on silti mahdollista nauttia tähtitaivaan kohteista planetaarion ja diakuvien avulla.

Kesäkolmio on näkyvissä myös paljain silmin

Taivaalla loistaa kesäisin kirkas kärkikolmion muotoinen tähtimuodostelma, kesäkolmio. Sen muodostavat kolme kirkasta tähteä, Kotkan Altair, Joutsenen Deneb ja Lyyran Vega. Vaikka kesäisin Aurinko ei laskekaan niin paljon horisontin alapuolelle, että taivas olisi riittävän tumma kaikkein himmeimpien tähtien havaitsemiseen, erottuvat kesäkolmion kolme tähteä taivaalta jopa vuoden valoisimpaan aikaan juhannuksena.

Ks. isompi kuva kesäkolmiosta.

Yöleiri avoinna tiedotusvälineille

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tutustumaan yöleirin toimintaan ja havainnointiin. Leirin poikkeuksellisesta vuorokausirytmistä johtuen ohjelma aloi-tetaan päivittäin noin kello 16. Keskiviikkona leiri alkaa kello 19. Pyydämme ilmoittamaan saapumisestanne leirin johtajalle Panu Ahjokselle, puhelin 040 594 0489.

Ajo-ohje yöleirille Sipoon Särkijärvelle

Helsingistä valtatie seitsemää Sipoon suuntaan, liittymästä "Söderkulla / Västerskog" pois valtatieltä, vasemmalle viitan "Helsinki/Västerskog" suuntaan, vasemmalle viitan "Gumbostrand" suuntaan, vasemmalle viitan "Pelastusarmeijan nuorisokeskus" suuntaan, viitan "Pelastusarmeijan kurssikeskus" suuntaan.

________________
Lisätietoja toimitukselle:
Johtaja Panu Ahjos, puhelin 040 594 0489 tai ohjaaja Suvi Syrjä, puhelin 050 540 7062.

[Etusivu] [Apua][Hakemisto][Uutta]