9.4.1998 Webmaster

Ursan lehdistötiedote 3/98

Vapaasti tiedotusvälineitten käyttöön

Ketjutörmäys raivasi tilaa dinosauruksille

Triaskauden lopulla on tapahtunut avaruudesta tulleiden kappaleiden suuri ketjuosuma maapalloon. Muinaisen ketjutörmäyksen kraatterit ulottuvat Ukrainasta, Ranskan ja Kanadan kautta aina Yhdysvaltoihin saakka. Törmäykseen liittyy vähintään viisi suurta kraatteria. Maaliskuussa julkistetun tutkimuksen mukaan kaikki viisi kraatteria on nyt onnistuttu ajoittamaan noin 214 miljoonan vuoden ikäisiksi.

Kansainvälinen tutkijaryhmä mallinsi iskujäljet tuon aikaiselle maapallon mannerlaattojen sijainnille. Tutkijat John Spray, Simon Kelley ja David Rowley kertoivat maaliskuun 12. päivän Nature-lehdessä, että iskujonon kraatterit olivat osuneet 214 miljoonaa vuotta sitten lähes tarkalleen samalle pohjoiselle leveysasteelle 22,8°. Näin iskujäljet muistuttavat läheisesti neljä vuotta sitten suurta kohua herättäneen komeetta Shoemaker-Levy 9 näyttävää iskua jättiläisplaneetta Jupiteriin. Heinäkuussa 1994 yli 20:ksi sirpaleeksi hajonneen pyrstötähden osaset törmäsivät yksi kerrallaan Jupiteriin. Jupiterin pyöriessä akselinsa ympäri osumat ripottautuivat samalle leveysasteelle. Suurimman kappaleen törmäämisestä nousi lähes maapallon kokoinen räjähdyspilvi.

Maapallolta nyt paljastuneen ketjuiskun osumat olivat todennäköisesti kohtalokkaita osalle maapallon eliöistä. Triaskauden loppuun liittyy monivaiheinen massasukupuuttojen aalto, jonka erääksi aiheuttajaksi voidaan epäillä 214 miljoonan vuoden takaista ketjutörmäystä. Tämä ketjutörmäys teki osaltaan ekologista tilaa dinosauruksille, joiden valtakausi alkoi triaskauden päätyttyä. Ketjutörmäysteoriaa selostavat ja sen vaikutuksia kommentoivat uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä (2/98) geologian tutkija Juha V. Korhonen sekä paleontologian ja geologian opiskelija Mikko Haaramo.

___________________
Toimitukselle: Lisätietoja tutkija Juha V. Korhonen puh. 020 550 2275;
sähköposti: Juha.Korhonen@gsf.fi

Napapiiri löytyi Rovaniemen lentokentältä

Tuhannet turistit matkaavat vuosittain napapiirin paikkaa osoittavalle kyltille. Napapiiri ei kuitenkaan sijaitse siellä missä kyltti kertoo. Todellisuudessa napapiiri liikkuu jatkuvasti useiden eri maantieteellisten ja tähtitieteellisten tekijöiden, kuten esimerkiksi Kuun vetovoiman vaikutuksesta johtuen. Tähtitieteilijät ja geodeetikot ovat olleet pitkään perillä napapiirin liikkeistä, mutta suuren yleisön tietoon napapiirin liikkeet eivät ole juurikaan levinneet.

Tutkijat Matti Ollikainen ja Markku Poutanen selvittävät juurta jaksaen napapiirin heittelehtimisen syitä uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä (2/98). Ollikainen ja Poutanen laskivat myös napapiirin nykyisen, mahdollisimman tarkan paikan. Tutkijoidenkin yllätykseksi napapiiri kulkee tällä hetkellä Rovaniemen lentokentän kiitoratojen leikkauspisteen kautta. Rovaniemen pohjoispuoliseen napapiirikylttiin verrattuna todellinen napapiiri sijaitsee siten tällä hetkellä noin 2200 metriä pohjoisempana. Napapiiri palaa kuitenkin aikanaan takaisin joulupukin pajakylän kyltin kohdalle. Tähän menee tosin 19 752 vuotta, sillä turistit voivat ihailla aitoa napapiiriä nykyisen kyltin paikalla vasta vuonna 21 750.

___________________
Toimitukselle: Lisätietoja tutkija Markku Poutanen puh. (09) 2955 5218;