3.9.97 Webmaster

Ursan lehdistötiedote 4/97

Vapaasti tiedotusvälineitten käyttöön

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä 6.9.1997

Tähtiharrastus sopii jokaiselle!

Maamme tähtiharrastusyhdistykset järjestävät tähtiharrastuspäivän lauantaina 6. syyskuuta. Ainakin 10 paikkakunnalla järjestetään yleisölle tähtinäytöksiä, näyttelyitä ja esitelmiä.

Suosittu harrastus

Tähtitiede on Suomessa suosittu harrastus, sillä maamme 38 tähtiyhdistyksessä tai -kerhossa on yli 9000 jäsentä. Yhdistyksistä suurin on Tähtitieteellinen yhdistys Ursa, jolla on jäseniä kautta Suomen noin 6600. Ursan toimisto ja tähtitorni ovat Helsingissä. Ursa julkaisee aikakauslehteä Tähdet ja avaruus, joka kertoo monipuolisesti tähtitieteestä ja sen harrastamisesta. Alasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Ursaan puhelimella (09) 174048. Maassamme on itsenäisiä tähtiyhdistyksiä ja -kerhoja Helsingistä Utsjoelle saakka. Yhdistysten käytössä on 21 tähtitornia, joissa pidetään tähtinäytäntöjä yleisölle.

Miten harrastaa?

Tähtitieteen harrastamisen tavoitteena on sopusointuisen ja selkeän kuvan saaminen maailmankaikkeudesta. Harrastuksessa ei välttämättä tarvita mitään välineitä. Tähtitiede on erityisen mielenkiintoinen harrastus, sillä sen tutkimuskohteet, tähdet ja muut taivaankappaleet, ovat kenen tahansa nähtävissä paljain silminkin. Suomi on harrastukselle puhtaan ilmansa puolesta Euroopan parhaita paikkoja.

Harrastusta aloitteleva joutuu ensimmäiseksi hankkimaan perustietouden alasta, koska kouluissa tähtitiedettä ei yleensä opeteta paljoakaan. Tähtiharrastuksen perusteisiin kuuluu myös tähtitaivaan tuntemus. Jo harrastusta aloittaessa kannattaa liittyä Ursan tai paikallisen tähtiseuran jäseneksi.

Taivaalla parhaat planeetat

Syyskuun taivaalla näkyvät planeetat Jupiter ja Saturnus, jotka ovat antoisimpia planeettoja kaukoputkella katsottaessa. Kirkas jättiläisplaneetta Jupiter näkyy illan pimettyä eteläisellä taivaalla ja laskee vasta aamuyöllä. Rengasplaneetta Saturnus nousee klo 21 aikoihin ja näkyy päivän valkenemiseen saakka. Kaukoputkella näkyvät Jupiterin suurimmat kuut ja Saturnuksen komeat renkaat.

_____________________________

Toimitukselle: Lisätietoja ja tähtiseurojen yhteyshenkilöt Ursasta

puh. (09) 174048/Linnaluoto.

Tähtiharrastuspäivä 6.9.1997

Yleisötilaisuudet

Helsinki: Ursa ry järjestää tilaisuuden Balderin salissa, Aleksanterinkatu 12, klo 12-17. Planetaarioesityksiä koko päivän. Esitelmät: Jukka Piironen/Planeettaluotaimet, Juhani Westman/Kuun tutkimus, Ari-Matti Harri/Suomen osanotto planeettalentoihin, Tero Siili/Mars, Tuula Summanen/SWAN-luotaimen tulokset mm. komeetoista.

Joensuu: Seulaset ry järjestää ohjelmaa Joensuun yliopiston Fysiikan laitoksella, Yliopistonkatu 7, klo 14-18. Videoesityksiä Marsmönkijästä sekä diakuvia. Klo 16 Pertti Palviainen pitää esitelmän tähtikuvauksesta. Tähtitorni nähtävänä klo 18 alkaen. Tähtinäytäntö illan pimennyttyä, mikäli sää sallii.

Hämeenlinna: Vega ry järjestää tähtinäytännön selkeällä säällä klo 21-24 tähtitornillaan, joka sijaitsee jäähallin takana olevan vesitornin päällä.

Järvenpää: Keski-Uudenmaan Altair järjestää Järvenpään kirjastossa tähtiharrastusnäyttelyn 28.8.-11.9. Tyyni Tuulion salissa on tähtiharrastuspäivän näyttely 6.9. klo 10-15, samaan aikaan selkeällä säällä myös aurinkonäytäntö kirjaston edessä.

Jyväskylä: Jyväskylän Sirius järjestää Hale-Bopp-valokuvanäyttelyn avajaiset klo 12-18 Sepänaukion vapaa-aikakeskuksessa, Kyllikinkatu 1. Näyttely avoinna 6.-11.9. näyttelypaikan aukioloaikoina. Klo 15.00 tiedotustilaisuus uudesta Nyrölän tähtitornista ja mahdollinen yleisöesitelmä. Tähtitorni Rihlaperästä avoinna selkeällä säällä klo 21-01.

Kuopio: Kuopion Saturnus järjestää Planeettojen tutkimus -aiheisen tilaisuuden klo 17-19 Kuopion museolla. Lisätietoja Antti Normajalta puh. 017-3631235.

Lahti: Lahden Ursa järjestää avointen ovien päivän tähtitornillaan klo 18 alkaen. Luvassa mm. Jupiterin katselua (n. klo 21 alkaen) ja Saturnuksen katselua (n. klo 22 alkaen). Esillä kaukoputkia, tietokoneita ja valokuvia.

Lappeenranta: Etelä-Karjalan Nova järjestää aurinkonäytännön selkeälläsäällä klo 15-18. Kerhohuone Loukko avoinna samaan aikaan myös pilvisellä säällä. Esillä mm. kaukoputkia ja havaintovälineitä. Lisäksi mahdollisesti dia- ja videoesityksiä sekä esitelmä. Paikka: Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu, Pohjolankatu 23.

Oulu: Arktos ry järjestää info- ja esitelmätilaisuuden iltapäivällä, mahdollisesti klo 15 alkaen Kirkkotorin päiväkeskuksessa, joka sijaitsee Kaupungintalon vieressä. Lisätietoja Juha Tervaskannolta puh. 08-3117898 tai 040-5879070. Illanvietto Siniselän tähtitornilla, Ruukissa klo 20 alkaen.

Raahe: Phobos ry järjestää videoesityksen Kummatissa klo 18 alkaen. Tähtinäytäntö Kiilunmäessä (5 km keskustasta) avoinna selkeällä säällä klo 21 alkaen.

Turku: Turun Ursa järjestää tapahtuman tähtitornillaan Iso-Heikkilässä klo 18-22. Luvassa mm. diaesitys aiheesta: Läpileikkaus aurinkokunnasta, maailmankaikkeudesta ja tähtitieteestä.

Kartta (137 kt jpeg)

Pidä karttaa (periaatteessa) pääsi päällä niin, että ilmansuunnat ovat kohdallaan. Kartan asennossa tähtitaivas on tähtiharrastuspäivän (6.9.) tienoilla syyskuun alkupuolella noin klo 22. Planeetat Jupiter (J) ja Saturnus (S) ovat 6.9. asemansa mukaisesti. Jupiter loistaa kirkkaana matalalla eteläkaakossa. Saturnus on nousemassa korkeammalle idässä ja se on ympäristönsä tähtiä kirkkaampi.

[Etusivu] [Apua][Hakemisto][Uutta]