Ursan kirjat Tieteen päivillä 2021

Saat alla olevista kirjoista 20 % alennuksen koodilla "tp2021" Tieteen päivien ajan 17.1.2021 asti.

Heikki Oja: Eksoplaneetat
Ensimmäinen vierasta tähteä kiertävä planeetta havaittiin vasta 1990-luvulla. Nyt näyttää siltä, että planeettoja on galaksissamme enemmän kuin tähtiä. Mitättömän heikot valopisteet kirkkaiden tähtien vierellä ovat pirullisen vaikeita havaintokohteita, mutta eksoplaneetoista tiedetään jo paljon. Onko vierailla planeetoilla mahdollisesti elämää. Sellaista ei ole vielä löytynyt, mutta edellytyksiä ja merkkejä osataan jo etsiä.

Tähdet 2021
Milloin olet viimeksi katsellut tummuvalle iltataivaalle kirkastuvia tähtiä? Tähdet 2021 kertoo milloin ja missä päin taivasta on kiinnostavaa nähtävää. Kirjan avulla voit tunnistaa, mikä on se taivaalla kirkkaana loistava kohde. Opas sisältää monipuolisesti tietoa tähtitaivaan tapahtumista ja ilmakehän ilmiöistä.

Esko Valtaoja: Avaruudesta
”Tieto avaa aistimme ja ajatuksemme todellisuudelle. Se auttaa meitä näkemään yhä uutta, ennalta aavistamatonta kauneutta ja ihmeellisyyttä meitä ympäröivässä maailmassa.Se opettaa meidät riemuitsemaan maailmankaikkeudesta, uneksimaan tähtien lämpimässä valossa avaruuden loppumattomien syvyyksien keskellä.”

Esko Valtaojan leipälaji on ruokkia mielikuvitustamme maailmankaikkeuden ihmeillä ja usuttaa meitä ajattelemaan asioita itse. Tässä kirjassa hän esittelee mitä me olemme tieteen avulla saaneet selville maailmankaikkeudesta: Isot, pienet ja kummalliset asiat, tähdet, galaksit, valtava tyhjyys, pimeä aine ja energia sekä elämä.

Tähtitaivas paljain silmin
Tähtitaivaalta löytyy paljon nähtävää paljain silmin. Opi tunnistamaan tähdistöjä, löydä planeetat ja tarkkaile Kuun vaiheita. Kirjassa esitellään Suomesta paljain silmin näkyvät yötaivaan kohteet, myös haasteellisia himmeitä tähtijoukkoja ja galakseja.

Tähtitaivas paljain silmin sisältää lukuisia etsintäkarttoja, tietoa sopivista katselukohteista ja selkeät ohjeet niiden löytämiseksi. Päivitetty opas tähtitaivaan katseluun ilman kiikaria tai kaukoputkea sopii mainiosti ensimmäiseksi oppaaksi tähtitaivaan alle.