Osmo Pekonen

Salaperäinen Venus

Venustutkimuksen historiaa ja kulttuurihistoriaa.

Erotiikka ja astronomia yhdistyvät Venuksen tutkimuksessa merkillisellä tavalla. Venus on toisaalta antiikin rakkauden jumalatar, toisaalta Maata lähimmäksi tuleva aurinkokuntamme planeetta. Molemmissa muodoissaan Venus on yhtä salaperäinen.

Kesäkuussa 2012 saimme nähdä Venuksen transition. Toisin sanoen Maasta katsoen Venus kohtasi Auringon. Kapteeni Cook matkusti vuonna 1769 Tahitille nähdäkseen tämän äärimmäisen harvinaisen ilmiön. Suomessa Venuksen transitio nähdään seuraavan kerran vasta vuonna 2247.

Osmo Pekonen on matematiikan ja tieteenhistorian dosentti ja monipuolinen tietokirjailija.

Tuotekoodi

9789525712605

Valitse normaalihinta / Ursan jäsenhinta

Tekijä

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry

Ursa on Suomen suurin tähtitieteellinen yhdistys. Välitämme tietoa tieteestä ja tarjoamme selkeän ja asianmukaisen käsityksen maailmankaikkeudesta. Ursan jäsenet ovat kaikenikäisiä tiedonjanoisia ihmisiä ympäri Suomen.

Ursa julkaisee Tähdet ja avaruus -lehteä sekä tietokirjoja tähtitieteestä ja sen lähitieteistä. Hyvälaatuiset kaukoputket ja tähtikiikarit saat jäsenenä edullisemmin Ursan myymälästä. Tietämättömyyttä, toivottomuutta ja tylsistymistä vastaan tarjoamme kursseja, esitelmiä, kerhoja ja leirejä sekä Kaivopuiston tähtitornilla tähti- ja aurinkonäytöksiä.

>> Uskalla tietää, liity Ursaan.