Ursa ry

Kierregalaksi M101

10,10 12,10

Ursan uusi julistesarja!

Hubble-avaruusteleskoopin otoksista koostettu kuva on suurin ja yksityiskohtaisin kierregalaksin kuva, siinä erottuu miljoonia yksittäisiä tähtiä. Ison Karhun tähdistön suunnassa, 25 miljoonan valovuoden etäisyydellä, sijaitseva M101 on läpimitaltaan kaksi kertaa oman Linnunratamme kokoinen. Sen spiraalihaaroissa on runsaasti tähtiensyntyalueita, joissa hehkuu nuoria sinisiä tähtiä.

Galaksista käytetään englanniksi nimeä Pinwheel galaxy, pinwheel merkitsee perinteistä lasten tuulihyrrälelua, jollaisia myydään edelleenkin esimerkiksi vappuna. Galaksi on niin ohut, että sen läpi voi nähdä takana olevia toisia galakseja. M101 näennäinen koko taivaalla vastaa viidennestä täysikuusta. Hubble-mosaiikkia on täydennetty reunoilta kahden maanpäällisen kaukoputken ottamilla kuvilla: Kanadan-Ranskan-teleskooppi Havaijilla ja Kitt Peakin 0,9 m teleskooppi.

Kuva ESA ja NASA
Alkuperäinen Hubble-data: K.D. Kuntz (GSFC), F. Bresolin (University of Hawaii), J. Trauger (JPL), J. Mould (NOAO) ja Y.-H. Chu (University of Illinois, Urbana)
Kuvankäsittely: Davide De Martin (ESA/Hubble)
CFHT-kuva: Canada-France-Hawaii Telescope/J.-C. Cuillandre/Coelum
NOAO-kuva: George Jacoby, Bruce Bohannan, Mark Hanna/NOAO/AURA/NSF

Koko

79,2 x 59,4 cm

Tekijä

Ursa ry

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry

Ursa on Suomen suurin tähtitieteellinen yhdistys. Välitämme tietoa tieteestä ja tarjoamme selkeän ja asianmukaisen käsityksen maailmankaikkeudesta. Ursan jäsenet ovat kaikenikäisiä tiedonjanoisia ihmisiä ympäri Suomen.

Ursa julkaisee Tähdet ja avaruus -lehteä sekä tietokirjoja tähtitieteestä ja sen lähitieteistä. Hyvälaatuiset kaukoputket ja tähtikiikarit saat jäsenenä edullisemmin Ursan myymälästä. Tietämättömyyttä, toivottomuutta ja tylsistymistä vastaan tarjoamme kursseja, esitelmiä, kerhoja ja leirejä sekä Kaivopuiston tähtitornilla tähti- ja aurinkonäytöksiä.

>> Uskalla tietää, liity Ursaan.