Tulevat kirjat

Heikki Oja
Einsteinin perintö – Mitä Albert Einstein ennusti oikein ja mitä väärin

Albert Einstein oli outo ilmestys 1900-luvun alun fyysikoiden joukossa. Nuori patenttitoimiston virkailija tuli tuntemattomuudesta vauhdilla mukaan akateemisten tutkijoiden eturiviin. Hän kehitti uskomattoman nopeassa tahdissa uuden idean toisensa jälkeen ja esitti käänteentekeviä muutoksia sen ajan fysiikkaan lähinnä oman intuitionsa perusteella.

Einsteinin suuhun on pantu monenlaisia asioita. Heikki Oja selvittää, mitä Einstein on todellisuudessa kirjoittanut ja miten Einsteinin ennustukset on pystytty havainnoilla varmistamaan.

Kirjassa käydään läpi Einsteinin teorioiden tunnetuimpia ilmiöitä yksi kerrallaan. Jokaisen luvun alussa on keskeinen lainaus Einsteinin omasta tieteellisestä tutkimuksesta, minkä jälkeen käsitellään kyseisen ilmiön teoriaa ja ennustusten myöhempiä kohtaloita.

Kirja sisältää 42 hänen esittämäänsä ilmiötä. Kuinka monessa Einstein oli oikeassa?

Professori Heikki Oja on tähtitieteilijä ja mm. Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla palkittu tietokirjailija.

223 sivua | Ilmestyy syyskuussa

Esko Valtaoja
Tiedonjano

Esko Valtaoja on tiedebongari, joka seuraa edistymistä eri tieteenaloilla. Mikä ajaa tiedettä eteenpäin? Mihin ihmiskunta tarvitsee tiedettä?

”Tämä on kertomus yhden vuoden matkastani tieteen maailmassa lukien, ihmetellen, ilahtuen ja oppien.”

Esko Valtaojalle eri alojen tiedeartikkeleiden lukeminen on vuosikymmenestä toiseen ollut yksi viikon kohokohtia ja kattava päivitys siihen, mitä hänen oman erikoisalansa ulkopuolella on tekeillä. Tästä tavasta hän ei ole halunnut luopua tutkijanuransa jälkeenkään. Tämä kirja on henkilökohtainen matkakertomus vuoden mittaisesta matkasta tieteen maailmassa. Etappeja eivät ole kaukaiset kaupungit tai saaret vaan vertaisarvioidut tiedeartikkelit.

Ihmiskunta tarvitsee tiedettä, sillä ilman inhimillisyyttä, tiedettä ja teknologiaa olemme tuomittuja elämään menneisyydessä. ”Vahvinkaan usko, toivo tai rakkaus ei yksin riitä, sillä tarvitaan myös tietoa muuttamaan haaveet ja hyvät aikeet todeksi.”

Ilmestyy lokakuun alussa

Tommi Tenkanen
Matka mustaan aukkoon – Alkuräjähdyksestä kaiken teoriaan

Kirja kertoo mustista aukoista uudenlaisina kosmisina laboratorioina. Mustat aukot voivat viitoittaa tietä kaiken teoriaa kohti ja kertoa meille monia uusia asioita maailmankaikkeudestamme.

Vastikään löydettyjen painovoima-aaltojen ja ensimmäisen mustan aukon horisontista otetun kuvan myötä mustat aukot ovat siirtyneet ajankohtaisen kokeellisen fysiikan ja tähtitieteen eturintamaan. Uusi tieto mahdollistaa erilaisten fysiikan teorioiden ja villienkin ideoiden testaamisen. Kirja luo sillan aineen pienimpiä mittakaavoja tutkivan kvanttimekaniikkaan perustuvan hiukkasfysiikan ja koko maailmankaikkeutta tutkivan kosmologian välille, ilman matematiikkaa.

Kirja käsittelee myös ihmisen roolia kaiken tämän keskellä ja kertoo ennen kaikkea siitä, mitä olemme viimeaikaisista havainnoista oppineet ja mihin kosmosta tutkiva ihmiskunta seuraavaksi on matkalla.

Ajankohtainen kirja on tarinallinen ja sisältää pieniä palasia tieteen historiaa sekä tutkijoiden haastatteluita ja kuvausta kuinka, missä ja kenen toimesta tutkimusta tehdään. Tommi Tenkanen kertoo omaan kansainväliseen tutkijataustaansa pohjautuen, miten tutkijat lähestyvät uutta aihetta ja kuinka tiede etenee ison tutkijajoukon aherruksen myötä.

Katie Mack
Kaiken loppu

”Kuka olisi uskonut, että maailmanlopuista kertova kirja voi välittää näin paljon intohimoa tieteeseen?”

Tiedämme, että maailmankaikkeudella oli alku, mutta mikä odottaa tulevaisuudessa?

Ymmärryksemme maailmankaikkeuden yksityiskohdista on vielä vajavainen, emmekä tiedä miten universumimme loppuu. Maailmankaikkeutemme voi romahtaa, repiä itsensä hajalle tai tuhoutua silmänräpäyksessä valon nopeudella etenevään kuplaan, joka syö kaiken tieltään.

Kaiken loppu on kiehtova ja koukuttava tarina siitä, mikä pilkottaa tietämyksemme äärirajoilla. Meillä mitättömillä ihmisillä ei ole keinoja vaikuttaa maailmankaikkeuden loppuun, mutta meillä on kuitenkin mahdollisuus ymmärtää sitä ja paikkaamme universumissa.

Kosmologi Katie Mack on erikoistunut teoreettiseen kosmologiaan ja on tunnettu tieteen popularisoija. Hän on yksi seuratuimpia tutkijoita Twitterissä @AstroKatie.

Suomentanut Tuukka Perhoniemi

Hannu Karttunen (toim.)
Ursan historia

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa täyttää sata vuotta 2021.

Ursa kasvoi sadassa vuodessa pienestä harrastuspiiristä yhteiskunnassa näkyväksi yli 18 000 jäsenen yhteisöksi, jolla on laajaa ja monipuolista toimintaa.

Ursaan kuuluu tänään 18 000 jäsentä, se julkaisee suosittua Tähdet ja avaruus -lehteä ja tietokirjoja, sillä on monipuolista tiedotus- ja sometoimintaa ja erilaisia verkkopalveluja. Ursa järjestää tapahtumia ja kursseja, ja Ursalla on myös Pohjoismaiden suurin harrastajaobservatorio.

Vertailukohtaa ei löydy muualta maailmasta. Miten tähän on päädytty sadan vuoden takaisesta pienestä seurasta? Onko taustalla suomalaisten tiedonjano vai vastustamattoman kiinnostava aihepiiri?

Tero Mielonen ja Mari Ahokoivu
Maailman tutkijat

Lasten mielestä maailma on äärettömän kiinnostava paikka, ja he ovatkin luonnostaan tutkijoita.

Maailman tutkijat on 5–7-vuotiaiden lasten tietokirja, joka kertoo mitä tutkijat oikein tekevät, millaisia eri tutkimusaloja on olemassa ja miten lapsena kiinnostaneita juttuja voi tehdä myös aikuisena töissä.

Eteläamerikkalainen Kat tutki tähtitaivasta isänsä kanssa, ja nyt hän etsii työkseen uusia planeettoja. Marjane rakasti aarteenetsintää, ja hänestä tuli arkeologi, joka selvittää muinaisten kulttuurien salaisuuksia. Li rakasti tietokoneella pelaamista. Pelaajaa hänestä ei tullut, mutta nyt hän tekee ilmastomalleja ja miettii millainen maailmamme on sadan vuoden päästä. Tutkimusta tekevät monenlaiset ihmiset, ja kenestä tahansa voi tulla tutkija, jos vain innostusta riittää!

Tähdet 2022

Milloin olet viimeksi katsellut tummuvalle iltataivaalle kirkastuvia tähtiä?

Tähdet 2022 kertoo milloin ja missä päin taivasta on kiinnostavaa nähtävää. Kirjan avulla voit tunnistaa, mikä on se taivaalla kirkkaana loistava kohde. Opas sisältää monipuolisesti tietoa tähtitaivaan tapahtumista ja ilmakehän ilmiöistä.

Kirja jakautuu kuukausikatsauksiin, joissa on tähtikarttojen lisäksi tietoa tähtitaivaan asennosta, planeettojen ja Kuun näkymisestä sekä muista vaihtelevista taivaan tapahtumista. Kirjan kalenteriosassa on Auringon, Kuun ja planeettojen nousu- ja laskuajat sekä muuta taulukkotietoa.