Tulevat kirjat

Kohti ikuisuutta
Esko Valtaoja
n. 280 s.
ilmestyy lokakuun alussa

Kolmetuhatta vuotta menneisyyteen mahtuu vielä ajatuksiimme, mutta entäpä kolmetuhatta vuotta tulevaisuuteen? Onko ihmiskunnalla tulevaisuutta? Monen mielestä se on jo allekirjoittanut oman kuolemantuomionsa. Vai elämmekö sittenkin kaikkein parhaita aikoja? Ainakin luonnonvarojen loppumisen ja väestöräjähdyksen aiheuttamaa maailmanloppua on lykätty jo monta kertaa.

Tulevaisuus tarkoittaa useimmille lähitulevaisuutta. Lapsi pitää hakea päiväkodista neljältä, ensi viikolla on työpaikkapalaveri, hiihtolomalla lennetään Thaimaahan. Tulevaisuuskomiteoiden mietinnössä voi vielä vilahtaa vuosi 2100, mutta ei koskaan vuosi 21000. Tulevaisuudessahan se kaikki todella mielenkiintoinen vasta tulee tapahtumaan. Mitä maailmankaikkeudella on odotettavissa aikojen loppuun asti? Minne ihmiskunta on menossa? Mitkä ovatkaan mahdollisuutemme, ja mitkä rajamme – vai onko nykyiseen pieneen tajuntaamme mahtuvia rajoja lainkaan?

Universumi
Heikki Oja
311 s.
ilmestyy elokuussa

Maailmankaikkeus on valtavan suuri ja täynnä äärimmäisiä ilmiöitä, toisaalta raivokkaan nopeita ja voimakkaita, toisaalta majesteetillisen verkkaisia ja mahtavia. Universumi esittelee 106 keskeisintä tähtitieteen ilmiötä, esimerkiksi tähdet, mustat aukot, painovoimalinssit ja rengasgalaksit.

Tähtitiede elää voimakasta kehitysvaihetta, ja siksi uudet havainnot tuovat koko ajan odottamattomia löytöjä universumistamme. Uusia merkittäviä ilmiöitä ovat esimerkiksi pimeä aine galakseissa, mustien aukkojen törmäykset ja pimeä energia. Kirja on löytöretki omaan maailmankaikkeuteemme.

Ilmiöiden lisäksi kirjassa kuvaillaan tunnetut viisi luonnonvoimaa ja ne viestintuojat, kuten sähkömagneettisen säteilyn aallonpituudet, joiden avulla avaruutta voidaan kartoittaa.
Heikki Oja esittelee ilmiöt näyttävien kuvien ja ytimekkään tekstin avulla. Koko kirjan läpi kulkee universumin aikajana.

Tähdet 2018
Hannu Karttunen, Olli Manner, Matti Suhonen ja Veikko Mäkelä (toim.)
160 s.
ilmestyy lokakuun alussa

Tähdet 2018 -vuosikirja sisältää monipuolisesti tietoa tähtitaivaan tapahtumista ja ilmakehän ilmiöistä. Joka kodin taivaan almanakka vastaa iltakävelijän kysymykseen mikä siellä taivaalla niin kirkkaana loistaa ja kertoo myös kaukoputken käyttäjälle esimerkiksi milloin planeetat ovat parhaiten havaittavissa.

Vuosi 2018 tuo Suomen taivaalle kaikkiaan kolme pimennystä; osittaisen auringonpimennyksen sekä kaksi täydellistä kuunpimennystä. Keskikesällä on mahdollista ihailla kirkasta Mars-planeettaa matalalla etelätaivaalla. Tähtitaivaan kohteiden ohella ilmakehän optiset ilmiöt tarjoavat harrastajalle nähtävää paljain silmin ilman lisälaitteita.