Tulevat kirjat

Ursan uutuuksia syksyllä 2020

Heikki Oja
Eksoplaneetat

Pimeänä yönä avoimella paikalla tähtitaivaan alla näkee paljain silmin yli tuhat tähteä. Lähes jokaisen tähden ympärillä on myös oma planeettakunta, jossa voi olla toisia jupitereita, neptunuksia ja maapalloja, mutta myös uudentyyppisiä planeettoja, joita ei aurinkokunnastamme tunneta.

Ensimmäinen vierasta tähteä kiertävä planeetta havaittiin vasta 1990-luvulla. Nyt näyttää siltä, että planeettoja on galaksissamme enemmän kuin tähtiä.

Mitättömän heikot valopisteet kirkkaiden tähtien vierellä ovat pirullisen vaikeita havaintokohteita, mutta eksoplaneetoista tiedetään jo paljon. Mielenkiintoisimpia ovat tietysti planeetat, jotka kooltaan ovat lähellä maapalloa. Maapallon kaltaisten planeettojen lisäksi avaruudesta löytyy laavaplaneettoja, hiiliplaneettoja, aavikkoplaneettoja, merimaailmoja ja jääplaneettoja.

Kirjassa etsitään myös vastausta kaikkein jännittävimpään aiheeseen: onko vierailla planeetoilla mahdollisesti elämää. Sellaista ei ole vielä löytynyt, mutta edellytyksiä ja merkkejä osataan jo etsiä.

Professori Heikki Oja on palkittu tietokirjailija ja opettanut tähtitiedettä pitkään Helsingin yliopistossa.

Asko Palviainen ja Heikki Oja
Maailmankaikkeus 2021-2022

Maailmankaikkeus 2021–2022 sisältää tiiviin ja helppotajuisen esityksen tähtitieteen perusteista. Kirjassa kerrotaan tutkimuksen tuoreimmat edistysaskeleet. Maailmankaikkeus-kirja ilmestyy joka toinen vuosi ja sopii erinomaisesti ensimmäiseksi johdatukseksi tähtitieteeseen tai tietojen päivittämiseen.

Parhaat uudet kuvat ja tiede niiden taustalla: Vuoden kuvat.
Tähtitaivaan ajantasaiset perusteet lähiplaneetoista kaukaisiin galakseihin: Maailmankaikkeus nyt.
Viime aikojen keskeisimmät tähtitieteen tapahtumat ja uutiset: Maailmankaikkeuden kronikka.

Dan Hooper
Kaiken alku

Ymmärryksemme maailmankaikkeuden 13,8 miljardin vuoden aikana tapahtuneesta kehityksestä on mullistunut viime vuosikymmeninä tehtyjen löytöjen ansiosta. Tiedoissamme on kuitenkin kriittinen aukko: tiedämme edelleen hyvin vähän alkuräjähdyksen jälkeisistä sekunneista. Kirjassa pureudutaan uusimman tutkimustiedon avulla maailmankaikkeuden alun ensimmäisiin sekunteihin. Alkuhetkien tapahtumat ratkaisivat sen, että ainetta ja elämää saattoi syntyä.

Dan Hooper kertoo, miten hiukkaskiihdyttimiä käytetään luomaan uudelleen maailmankaikkeuden alkuhetkien olosuhteita. Kokeilla testataan lupaavia ajatuksia siitä, miksi maailmankaikkeus tuli sisältämään niin paljon ainetta ja niin vähän antiainetta, että taivaankappaleita ja elämää saattoi syntyä. Uusien teleskooppien avulla saamme tietoa kosmisen inflaation ajanjaksolta, ja saatamme lopulta ymmärtää, kuinka pimeä aine muodostui universumin alkuhetkillä.

Tähdet 2021

Tähdet 2021 kertoo milloin ja missä päin taivasta on kiinnostavaa nähtävää. Kirjan avulla voit tunnistaa, mikä on se taivaalla kirkkaana loistava kohde. Opas sisältää monipuolisesti tietoa tähtitaivaan tapahtumista ja ilmakehän ilmiöistä.

Kirja jakautuu kuukausikatsauksiin, joissa on tähtikarttojen lisäksi tietoa tähtitaivaan asennosta, planeettojen ja Kuun näkymisestä sekä muista vaihtelevista taivaan tapahtumista. Kirjan kalenteriosassa on Auringon, Kuun ja planeettojen nousu- ja laskuajat sekä muuta taulukkotietoa.