Kirjaudu tai rekisteröidy

Nuorisotoiminta Helsingissä

Kursseilla ja kerhoissa lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan maailmankaikkeuden mielenkiintoisiin ilmiöihin ja ihmiskunnan tieteellisiin saavutuksiin, aina suurista galaksijoukoista atomeihin, raketeista kuulaskeutumiseen ja supernovaräjähdyksistä mustiin aukkoihin. Mahdollisuuksien mukaan pyritään myös havaitsemaan taivaan kohteita sekä käymään Observatorion planetaariossa. Matematiikkakursseilla lähestytään matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa eri tavalla kuin kouluopetuksessa.

Vaikeusasteita on kolme: aloittelijaystävällinen, helppo ja haastava. Alottelijaystävälliset ja helpot kurssit ja kerhot soveltuvat molemmat aloittelijoille, mutta helpoilla edetään nopeammassa tahdissa ja ohjauksen seuraaminen vaatii jo hiukan keskittymistä. Haastaville kursseille on tyypillisesti joitain lähtötasovaatimuksia.

Huom! Jäsenhinta kursseille on voimassa vain kun kurssilaisella itsellään on Ursan jäsenyys. Huoltajan jäsenyys ei oikeuta jäsenhintaan.

Syksyn 2019 toiminta järjestetään Helsingin observatoriolla (Kopernikuksentie 1), Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6) sekä Pasilan nuorisotalolla (Pasilanraitio 6).

Lasten tähtikurssi (712-v.)
Helsingin observatorio, maanantai klo 19.0020.00
Kesto: 16.9.2.12
jäsenhinta 10 € / muut 20 €

Lasten tähtikurssilla käsitellään universumin kiehtovia ilmiöitä aina sen synnystä sen kaukaiseen tulevaisuuteen. Perehdymme niin kotoiseen aurinkokuntaan kuin vaikkapa tähtien elämänkaareen, niiden syntymästä kuolemaan, tai jopa Linnunradan ulkopuolisiin kohteisiin ja ilmiöihin. Kurssilla käydään haastavia asioita läpi mutta kuitenkin aloittelijaystävällisesti. Nuoremmatkin kuin 7-vuotiaat voivat tulla kurssille, sillä ainoa lähtötasovaatimus on lukutaito. Huoltajat ovat tervetulleita mukaan.

Lähtötasovaatimus: Lukutaito (mainitaan erikseen johtuen ikäryhmästä)

Nuorten tähtikurssi (1119-v.)
Helsingin observatorio, maanantai klo 20.0021.00
Kesto: 16.9.2.12
jäsenhinta 10 € / muut 20 €

Nuorten tähtikurssilla käsitellään tähtitieteen ilmiöitä syvällisemmin, pohtien suurempia kokonaisuuksia, tähtitieteen taustalla olevaa fysiikkaa ja syy-seuraussuhteita. Kurssilaiset haastetaan ajattelemaan maailmankaikkeuden isoja kysymyksiä kuten alkuräjähdyksen teoriaa tai mustien aukkojen syntyä. Entä miksi tähdet kuolevat eri tavoin riippuen niiden massasta? Mitä kaikkea suhteellisuusteoria pitää sisällään, ja miten se vaikuttaa maailmankaikkeuden rakenteeseen? Käsiteltävien asioiden teoreettisuudesta huolimatta kurssi on erittäin aloittelijaystävällinen, sillä asioita käsitellään intuitiivisesti yksinkertaistaen ja esimerkkien avulla.

Matematiikkakurssi (1217-v.)
haastava
Tieteiden talo*, tiistai klo 18.0020.00
Kesto: 17.9.3.12.
jäsenhinta 10 € / muut 20 €

Kurssilla tutustutaan matematiikan soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opimme uusia lähestymistapoja niin teoreettisten kuin käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Kurssilla edetään nopeasti, ja kurssi sopiikin erityisen hyvin niille, jotka kaipaavat haastavampia ongelmia kuin mitä peruskoulussa käydään. Kurssilla opitut menetelmät ovat matemaattisen luonteensa vuoksi universaaleja, ja niistä on hyötyä läpi peruskoulun ja lukion.

* HUOM! Kun saavut Tieteiden talolle, tarkista luokkahuoneen numero ovea vastapäätä olevalta infotaululta! Huone vaihtelee syksyn mittaan.

Lähtötasovaatimus: kurssilaisilta toivotaan alakoulun matematiikan kohtalaista hallitsemista (lisätietoja voi tiedustella osoitteesta nuoriso@ursa.fi).

Ohjelmointikurssi (12–19-v.) TÄYNNÄ
Pasilan nuorisotalo, sunnuntai klo 11.00–14.00
Kesto: 25.8.–15.12.
jäsenhinta 50 € / muut 60 €

Ohjelmointikurssilla opit ohjelmoimaan tietokoneella. Se on sekä hyödyllistä että hauskaa ja herättää kiinnostuksen oppia lisää. Tämä kurssi tarjoaa vankat perustiedot ohjelmoinnista, joiden pohjalta sinun on helppo kehittää osaamistasi itsenäisesti. Pääset tutustumaan siihen, miten tietokone toimii ja opit käteviä työkaluja. Ohjelmointitaidosta on varmasti hyötyä läpi elämän.

Kurssi sopii niin vasta-alkajille, kuin vähän kokeneemmillekin konkareille. Kurssilla on tarjolla kolme erilaista edistymistahtia, ja kukin kurssilainen pääsee ensimmäisten viikkojen jälkeen valitsemaan itselleen sopivimman (kyseessä ei ole tasoryhmäjako, aloittelijat voivat yhtä hyvin valita vaativimman polun).

Kurssilla olevia ohjelmointiharjoituksia voi tehdä yksin tai parityönä. Nuorisotalolla on riittävästi tietokoneita kaikille, mutta voit halutessasi ottaa myös oman kannettavan tietokoneen mukaan ja ohjelmoida sillä. Omien koneiden käyttäjät saavat tarkempia asennusohjeita myöhemmin.

Tähtikerho (47-v.) TÄYNNÄ
aloittelijaystävällinen
Helsingin observatorio, sunnuntai klo 16.00–17.00
Kesto 15.9.20.10.
jäsenhinta 0 € / muut 15 €

Tähtikerhossa tutustutaan maailmankaikkeuteen leikkien ja askarrellen vaikkapa oma aurinkokunta huoneen seinälle. Kurssin aiheista myös keskustellaan, ja niistä kuullaan lyhyitä mutta mielenkiintoisia ja lapsille suunniteltuja esityksiä. Lasten huoltajat ovat tervetulleita mukaan!