Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Nuorisotoiminta Helsingissä

Kursseilla ja kerhoissa lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan maailmankaikkeuden mielenkiintoisiin ilmiöihin ja ihmiskunnan tieteellisiin saavutuksiin, aina suurista galaksijoukoista atomeihin, raketeista kuulaskeutumiseen ja supernovaräjähdyksistä mustiin aukkoihin. Mahdollisuuksien mukaan pyritään myös havaitsemaan taivaan kohteita sekä käymään Observatorion planetaariossa. Matematiikkakursseilla lähestytään matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa eri tavalla kuin kouluopetuksessa.

Vaikeusasteita on kolme: aloittelijaystävällinen, helppo ja haastava. Alottelijaystävälliset ja helpot kurssit ja kerhot soveltuvat molemmat aloittelijoille, mutta helpoilla edetään nopeammassa tahdissa ja ohjauksen seuraaminen vaatii jo hiukan keskittymistä. Haastaville kursseille on tyypillisesti joitain lähtötasovaatimuksia.

Huom! Jäsenhinta kursseille on voimassa vain kun kurssilaisella itsellään on Ursan jäsenyys. Huoltajan jäsenyys ei oikeuta jäsenhintaan.

Kevään 2020 toiminta järjestetään Helsingin observatoriolla (Kopernikuksentie 1) sekä Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6).

Lasten tähtikurssi (712-v.)
helppo
Helsingin observatorio, maanantai klo 19.0020.00
Kesto: 13.1.20.4.
jäsenhinta 5 € / muut 25 €

Lasten tähtikurssilla käsitellään universumin kiehtovia ilmiöitä aina sen synnystä sen kaukaiseen tulevaisuuteen. Perehdymme niin kotoiseen aurinkokuntaan kuin vaikkapa tähtien elämänkaareen, niiden syntymästä kuolemaan, tai jopa Linnunradan ulkopuolisiin kohteisiin ja ilmiöihin. Kurssilla käydään haastavia asioita läpi mutta kuitenkin aloittelijaystävällisesti. Nuoremmatkin kuin 7-vuotiaat voivat tulla kurssille, sillä ainoa lähtötasovaatimus on lukutaito. Huoltajat ovat tervetulleita mukaan.

Lähtötasovaatimus: Lukutaito (mainitaan erikseen johtuen ikäryhmästä)

Nuorten tähtikurssi (1119-v.)
helppo
Helsingin observatorio, maanantai klo 20.0021.00
Kesto: 13.1.20.4.
jäsenhinta 5 € / muut 25 €

Nuorten tähtikurssilla käsitellään tähtitieteen ilmiöitä syvällisemmin, pohtien suurempia kokonaisuuksia, tähtitieteen taustalla olevaa fysiikkaa ja syy-seuraussuhteita. Kurssilaiset haastetaan ajattelemaan maailmankaikkeuden isoja kysymyksiä kuten alkuräjähdyksen teoriaa tai mustien aukkojen syntyä. Entä miksi tähdet kuolevat eri tavoin riippuen niiden massasta? Mitä kaikkea suhteellisuusteoria pitää sisällään, ja miten se vaikuttaa maailmankaikkeuden rakenteeseen? Käsiteltävien asioiden teoreettisuudesta huolimatta kurssi on erittäin aloittelijaystävällinen, sillä asioita käsitellään intuitiivisesti yksinkertaistaen ja esimerkkien avulla.

Lähtötasovaatimus: ei ole.

Tähtikerho (47-v.)
aloittelijaystävällinen
Helsingin observatorio, sunnuntai klo 16.00–17.00
Kesto 19.1.26.4.
jäsenhinta 0 € / muut 15 €

Tähtikerhossa tutustutaan maailmankaikkeuteen leikkien ja askarrellen vaikkapa oma aurinkokunta huoneen seinälle. Kurssin aiheista myös keskustellaan, ja niistä kuullaan lyhyitä mutta mielenkiintoisia ja lapsille suunniteltuja esityksiä. Lasten huoltajat ovat tervetulleita mukaan!

Lähtötasovaatimus: ei ole.