Kirjaudu tai rekisteröidy

Aurinkokunta Aleksilla - Solar System on Aleksanterinkatu

Planeettojen sijainti kartalla. Klikkaa kartta suuremmaksi. / The locations of the planets on map. Please click to enlarge the map.

Aurinkokunta Aleksilla on Helsingin Aleksanterinkadulle rakennettu aurinkokuntamalli. Mallin toteutuksesta vastaa Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ja se on esillä 27.8. noin klo 12-16.

Mallissa Aurinko on kutistettu 30-senttiseksi ja sijoitettu Kolmensepänaukiolle lähelle Ursan lippua, jonka luona on myös mahdollisuus katsoa todellista Aurinkoa kaukoputkella. Sisimmät planeetat Merkuriuksesta Marsiin mahtuvat aukion laidoille. Kaasuplaneetat Jupiterista Neptunukseen löytyvät kauempaa Aleksanterinkadulta, kadun vasemmalta laidalta Kolmen Sepän patsaalta katsottuna.

Laajalle leviävää asteroidivyöhykettä ei ole sijoitettu Aleksille, mutta se ulottuisi suunnilleen Aleksanterinkatu 19:n reunasta reunaan. Todellinen aurinkokunta on myös valtavasti laajempi kuin alue, jolla tuntemamme planeetat sijaitsevat. Esimerkiksi mahdollinen yhdeksäs planeetta, jota ei vielä olla havaittu, kiertää tässä mallissa suunnilleen Nuuksion etäisyydellä.

Planeetat on sijoitettu paikalleen pieniin kyltteihin sen kokoisina, kuin ne mallissa olisivat.

Aurinkokunta Aleksilla on osa valtakunnallista tähtiharrastuspäivää, jota vietetään joka elokuun viimeisenä lauantaina.

Ursan yhteistyökumppaneina tapahtumassa toimivat Helsingin kaupunki, Ovenia, Tallberg konserni, Ilmarinen, KappAhl, Senaatintorin jäätelökioski / Knuuti & Lesch ja Oy Majakkalaiva Ab. Kiitokset heille tapahtuman mahdollistamisesta!

Kartta pdf-muodossa

Tähtiharrastuspäivän tapahtumat muualla Suomessa

Solar System on Aleksanterinkatu

Solar System on Aleksanterinkatu is a one time only opportunity to walk across the Solar System along Aleksanterinkatu. It is organised by Ursa Astronomical Association. You can find us this Saturday from 12 AM to 4 PM near the Three Smiths statue under a blue flag. We have brought with us a telescope you can safely observe the real Sun with.

The planets have been scattered along Aleksanterinkatu at proper distances and portrayed in small plaques in the corresponding sizes. The furthest known planet in the Solar System, Neptune, is all the way down at the shoreline next to the large red restaurant boat Relandersgrund.

The real Solar System is of course much larger than the innermost region with the known planets. For instance, the hypothetical Planet Nine that hasn't yet been directly observed would orbit the Sun around 20 km away (mean distance), in the vicinity of Nuuksio National Park. We also haven't included the vast asteroid belt in the model, but you can see the approximate location from the map ("asteroidivyöhyke").

Solar System on Aleksanterinkatu can be experienced only on this Saturday, from 12 AM to 4 PM. It is part of a national amateur astronomy day that is celebrated every year the last Saturday of August.

The map in pdf format