Kirjoittajista

1.9.2013 klo 11.52, kirjoittaja
Kategoriat:

KirsiElämän keitaita käsittelee aurinkokunnan ulkopuolisia planeettoja (eksoplaneettoja) sekä pui elämän olemusta ja sen mahdollisuuksia maapallon ulkopuolella. Kirjoittajina toimivat kaksi astrobiologia Turun yliopistosta, Harry ja Kirsi Lehto. Astrobiologia on suhteellisen tuore monitieteinen tutkimusala, jonka tutkimuskohteita ovat muun muassa elämän synty, sen kehitys ja biokemiallinen perusta sekä elämän edellytykset maailmankaikkeudessa.

Kasvivirologian dosentti Kirsi Lehto tutkii työssään tupakkakasvin mosaiikkiviruksia ja RNA-interferenssiä. Astrobiologian saralla häntä kiinnostaa erityisesti se, miten elämä on kehittynyt maapallolle.

harrylehto02.Q125Tähtitieteen professori Harry Lehto työskentelee muun muassa kvasaarien ja niiden ytimessä sijaitsevien supermassiivisisten mustien aukkojen parissa. Harryn astrobiologinen kiinnostus kohdistuu eksoplaneettoihin sekä astrobiologian opettamiseen ja kansantajuistamiseen.

Kirsi ja Harry ovat tutkineet yhdessä muun muassa elämän elossapitojärjestelmiä miehitetyllä Mars-lennolla ja hapen tuottamista syanobakteerien avulla Marsin oloissa.