TIETOA YHDISTYKSESTÄ                                          PALUU ETUSIVULLE

Tähtiharrastusyhdistys Sisä-Savon Ursa ry perustettiin 12.11.2007 ja rekisteröitiin 19.5.2008. Toiminnalla on kuitenkin vanhemmat juuret: Merkittävässä laajuudessa tähtiharrastustoimintaa Sisä-Savon alueella on ollut jo 1990-luvulla. Silloin yhdistys oli jonkun aikaa laajemman luontoalan yhdistyksen alaosastona. Rakennettiin Tyyrinmäen tähtitorni ja pidettiin kansalaisopistossa tähtitieteen kursseja. Käytössä oli itse rakennettu, 46 cm peilillä varustettu Newton-tyyppinen kaukoputki suuntausmekanismeineen. Sen jälkeen tähtitornin ylläpito ja toiminta muutenkin hiljeni, kunnes vuosien 2007-8 aikana se alkoi näyttää elpymisen merkkejä.

Tällä hetkellä aktiivisia tähtiharrastajia on alueella parisenkymmentä. Yhdistys on solminut yhteistyösuhteita koulujen, partiolaisten ja Rautalammin seurakunnan kanssa. Toiminta on hyvässä kasvussa.

Erityisen merkittävää yhdistykselle on kansainvälinen yhteistyö Saksassa sijaitsevan tähtiyhdistyksen (Sonnenobservatorium und Sternwarte Bad Salzschlirf) kanssa. Sen aurinkotutkimukseen erikoistunut vetäjä Michael Passarge on mm. tehnyt yhdistykselle merkittävän laitelahjoituksen ja antanut esitelmäapua.

Yhdistyksen säännöt, klikkaa tästä.

Vuosikokouksessa 16.4.2012 hyväksytyt toimintakertomus vuodelta 2011 (klikkaa tästä) ja toimintasuunnitelma vuodelle 2012 (klikkaa tästä).

Jäseneksi liittyminen tapahtuu maksamalla jäsenmaksu sekä ilmoittamalla nimi ja omat yhteystiedot yhdistykselle. Yhdistyksen yhteystiedot, klikkaa tästä. Maksuohje, klikkaa tästä.

YHDISTYS

TÄHTITORNI, KALUSTO