Viikon 15 kuva:

Kääpiönova IY UMa
Lightcurve of IY UMa

Kuva: Marko Moilanen ja Arto Oksanen.

IY UMa on kaksoistähtijärjestelmä, jonka osapuolina ovat valkoinen kääpiötähti ja tavallinen tähti, jotka kiertävät toistensa ympäri parin tunnin välein. Pienempi valkoinen kääpiö vetää suuremmasta tähdestä ainetta ja sen ympärille muodostuu kaasusta kertymäkiekko. Kun tähti menee kertymäkiekon eteen tai päinvastoin, tähden valo himmenee huomattavasti muutamaksi minuutiksi. Näitä valonvaihtelua seuraamalla voidaan päätellä paljon tähtijärjestelmän fyysisestä rakenteesta.

Ylläoleva valokäyrä kuvaa systeemin valonvaihtelua noin neljän tunnin ajalta. Kuva on muodostettu 322 erillisestä kuvasta, joista jokaisesta on mitattu kohteen kirkkaus. Yllä oleva viiva kuvaa vertailutähden kirkkautta, jonka kirkkaus ei muutu. Allaoleva käyrä näyttää kohteen valonvaihtelua, ja siinä erottuu kolme erillistä pimennystä.

Kuvaus suoritettiin Japanilaisten tutkijoiden pyynnöstä 7.4.2001. He tekivät kohteesta saman vuorokauden aikana infrapuna-spektrografiaa 8 metrisellä SUBARU teleskoopilla, ja lähes samanaikaiset fotometriset havainnot yhdistettynä spektroskooppisiin havaintoihin auttavat heitä selvittämään kertymäkiekon ja koko systeemin rakennetta. Lue Japanilaisten sähköpostitse tullut kuvauspyyntö. Katso myös aikaisemmat havainnot tästä kohteesta.

Kuvat otettiin Nyrölän tähtitornilla 7.4.2001 Siriuksen 16-tuumaisella Meade teleskoopilla ja digitaalisella ST-7E CCD kameralla.

Aikaisempien viikkojen kuvia