Jyväskylän Sirius ry       Valikkoon
Tunnus: Salasana:
Hae sivustolta:

Uutiset

Tällä sivulla on Jyväskylän Siriusta ja tähtiharrastusta koskevia uutisia. Aiheita pyritään lisäämään ainakin pari kertaa kuukaudessa ja ne esitetään tällä sivulla aikajärjestyksessä.

Viestit 1 - 5

Näytäntökausi alkaa

[29.10.2017]
Syksyn tähtinäytäntökausi pyörähtää käyntiin ensi sunnuntaina 5.11.2017. Tähtinäytäntö siis Rihlaperän tähtitornilla joka sunnuntai klo 19-20 SÄÄN OLLESSA SELKEÄ. Näytännöt jatkuvat maaliskuun loppuun saakka. Jouluaattona ei ole näytäntöä.

Ajantasaista tietoa näytäntöjen alkamisesta/peruutuksista Rihlaperän tähtitornin Facebook-sivuilla: https://www.facebook.com/rihlaperantahtitorni/

Voit myös halutessasi kerätä työ- tai kaveriporukan ja tilata maksullisen tilausnäytännön Rihlaperän tornille, Nyrölän tai Hankasalmen observatoriolle.

Syksyn toimintaa

[04.08.2017]
Tähtiharrastajien iloksi illat alkaa jälleen pikkuhiljaa pimenemään. Syksyn aikana Jyväskylän Siriuksen toiminnassa on paljon mielenkiintoista, josta tässä pientä esimakua. Elokuun 12. päivä on Perseidien meteoriparven maksimi, jota havaitaan jo perinteisesti Viitaniemessä. Elokuun lopulla 26.8 on valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä, jolloin avoimet ovet Murtoisissa. Syyskuun lopulla 29.9 vietetään tutkijoiden yötä, jolloin mm. Avaruusrekka vierailee Jyväskylässä. Syyskuussa alkavissa tähtiharrastusilloissa on syksyn teemana navigointi. Tule kuulemaan kuinka navigoidaan tähtien avulla, kuinka linnut navigoivat jne. Tervetuloa mukaan kiehtovaan tähtiharrastustoimintaan!

Tähtinäytäntökausi päättynyt

[26.03.2017]
Kevään 2017 tähtinäytäntökausi on päättynyt. Kiitos kaikille tähtinäytännöissä käyneille. Näytännöt jatkuvat jälleen lokakuussa. Mikäli sinulla on kommentteja liittyen tähtinäytäntöjen pitopaikkoihin tai ajankohtiin niin laita viestiä yhdistyksen hallitukselle: sirius(ät)jklsirius.fi

Tähtinäytännöt kevätkaudella 2017

[10.12.2016]
Tammikuun alusta maaliskuun loppuun tähtinäytäntö joka sunnuntai Rihlaperän tähtitornilla klo 19-20. Näytännöissä säävaraus, eli mikäli taivas on pilvessä, tähtinäytäntöä ei järjestetä.

Aikaisemmista vuosista poiketen keväällä 2017 ei järjestetä yleisönäytäntöjä Murtoisissa ja Nyrölässä.

Kaikilla torneilla järjestetään edelleen maksullisia tilausnäytäntöjä sopimuksen mukaan.

Laitteiden käyttökoulutus

[02.12.2016]
Kartoitamme kiinnostusta Siriuksen laitteiden käyttökoulutukseen ja tähtivalokuvaukseen liittyen. Vastaathan kyselyyn 20.12 mennessä. Kyselylomakkeen löydät täältä.