Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta ry

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2010

1. Johdanto

Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta ry on perustettu 24.5.2000. Yhdistyksen tarkoituksena on tarjota jäsenilleen ja yleisölle selkeä ja ajanmukaikainen käsitys maailmankaikkeudesta, toimia tähtitieteen ja lähialojen harrastuksen edistämiseksi ja edistää alansa kouluopetusta ja aikuiskasvatusta. Näin yhdistys edistää alallaan kulttuuria ja taide-elämyksiä.

Yhdistys juhli 10 vuotista taivaltaan toukokuussa. 22.5. oltiin Kirkkonummen torilla ja 24.5. pidettiin 10-vuotisjuhlakerho.

2. Jäsenistö

Vuoden lopussa jäseniä oli 182, missä on lisäystä 12 edellisestä vuodesta. Jäsenistä 146 oli vuosijäseniä ja 35 perhejäseniä. Lisäksi oli yksi yhteisöjäsen. Vuosijäsenistä 15 oli alle 25-vuotiaita. Perhejäsenistä suuri osa oli lapsia tai nuoria.

Jäsenistä 132 oli kirkkonummelaisia, 22 Espoosta, kuusi Siuntiosta, kolme Inkoosta, neljä Lohjalta, kaksi Vantaalta ja kuusi Helsingistä. Yhdistykseen liittyi myös ensimmäinen yhteisöjäsen. Seitsemän jäsentä oli muualta Suomesta. Vuoden lopulla uusilta jäseniltä ei peritty jäsenmaksua.

3. Hallitus

Hallituksen puheenjohtajana toimi Hannu Hongisto, varapuheenjohtajana Ville Lindfors, sihteerinä Seppo Linnaluoto ja jäsenenä Ville Marttila sekä varajäseninä Kaj Wikstedt ja Raoul Kempe. Varainhoitajana toimi Tuire Marttila ja jäsenluettelon hoitajana ja jäsenmaksujen perijänä Jim Duncker. Hallitus piti vuoden aikana viisi virallista kokousta.

Yhdistyksen asioista keskusteltiin lisäksi maanantaisin kerhoiltojen yhteydessä.

4. Talous

Yhdistyksen taloudelle loi hyvän pohjan yhdistyksen keräämät jäsenmaksut. Yhdistyksen jäsenmaksu oli vähintään 25-vuotiailta 20 euroa, tätä nuoremmilta 10 euroa ja perhejäseniltä 5 euroa. Yhteisöjäsenten jäsenmaksu on 20 euroa ja kannatusjäsenten 100 euroa. Kannatusjäseniä ei vielä toistaiseksi ole ollut.

Yhdistys sai Kirkkonummen kunnan sivistyslautakunnalta 700 euron kohdeavustuksen (edellisenä vuonna kunnanhallitukselta 750 euron yleisavustuksen). Yhdistyksen tulos oli alijäämäinen.

Ursalta hankittiin kirjallisuutta, jota myytiin pääasiassa jäsenille.

5. Kerhoillat

Komeetta vuokrasi kunnalta Volsin entiseltä koululta kerhohuonetta. Kerhoiltoja pidettiin joka viikko, myös kesällä, yhteensä 52 kertaa. Illoissa kävi yleensä 5-10 jäsentä.

Kerhoilloissa vapaassa keskustelussa käsiteltiin erilaisia tähtitieteeseen ja tähtiharrastukseen liittyvia asioita sekä yhdistyksen asioita. Yhdistys tarjosi kahvia ja teetä sekä keksejä. Kerhohuoneen takkaan sytytettiin tuli makkaranpaistoa varten. Kirjoja voi lainata kerhoiltojen yhteydessä tai Ursan kirjoja ostaa.

6. Lastenkerho

Lastenkerho kokoontui joka toinen viikko paitsi kesällä ja joululomalla. Lastenkerhon vetäjänä toimi Seppo Linnaluoto. Kevätkaudella apuvetäjänä oli Elina Nykänen. Kukka Viitala oli apuvetäjänä kolme kertaa.

Kerhossa katsottiin dataprojektorilla filmisarjaa Olipa kerran keksijät sekä tähtitieteellisiä filmejä. Kerran katsottiin kaukoputkella Kuuta. Sekä piirrettiin ja maalattiin.

Kerhoiltoja oli kevätkaudella Mäkituvan kerhohuoneella Kirkkonummen keskustassa 7 kertaa ja syyskaudella 6 kertaa. Kerhoilloissa oli 1-10 lasta sekä yleensä jokunen aikuinen.

7. Luonnontieteen kerho

Komeetan luonnontieteen kerho on 7.1.-29.12.2010 pitänyt yhteensä 14 opintotapaamista, joissa on opiskeltu yhteensä 32 tuntia. Kerhon kokoontumiset on pidetty Markku af Heurlinin luona Heikkilässä. Kerhoiltoihin osallistui 3-7 yhdistyksen jäsentä. Lisäksi tehtiin opintokäynti TKK:n avaruusutekniikan laboratorioon ja kerhon puitteissa myös  kunnostettiin havaintotiloja eli Komakallion taukotupaa.

Kerhossa käytiin läpi mm. kirjoja Kiintoisaa algebraa (J. Perelman), Maailman hienoin esitys, Matematiikka (Walter Fuchs), Alkulukujen lumoissa, Logicomix (Bertrand Russellin matemaattinen ajattelu), Kun Arktis sulaa. Kerhon vetäjänä toimi Markku af Heurlin.

8. Kirkkonummipäivät

Kirkkonummipäivien aikana lauantaina 28.8. yhdistys esitteli klo 9-14 tähtitieteen harrastusta. Aurinkokaukoputkella yritettiin näyttää Auringon pinnan ilmiöitä. Lisäksi myytiin Ursan kirjoja ja jaettiin yhdistyksen esitteitä. Useita uusia jäseniä liittyi Komeettaan.

Päiviin liittyen oli tarkoitus pitää tähtinäytös Komakallion tähtitornilla, mutta sää oli pilvinen.

9. Esitelmät

Yhdistys järjesti seuraavat esitelmät Kirkkonummen kirkonkylän yläasteen auditoriossa:

19.1. prof. Tapio Markkanen: Helsingin observatorio 175 vuotta. 24 kuulijaa.
16.2. dos. Jorma Harju: Avaruudenn vetymolekyylit ja tähtien synty. 42 kuulijaa.
16.3. dos. Maarit Korpi: Auringon aktiivisuus. 62 kuulijaa.
15.4. prof. Esko Valtaoja: Maailmankaikkeuden harmoniat. 130 kuulijaa.
11.5. dos. Thomas Hackman: Tähtien magneettinen aktiivisuus. 30 kuulijaa.
21.9. FM Marianna Ridderstad: Muinainen tähtitiede. 52 kuulijaa.
19.10. Hannu Määttänen: Hubble-avaruusteleskooppi 20 vuotta. 36 kuulijaa.
16.11. FT Jyri Näränen: Asteroidit ja komeetat. 65 kuulijaa.
14.12. prof. Kalevi Mattila: Taustataivaan valo. 41 kuulijaa.

Useimmat esitelmät järjestettiin Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunnan tai Avoimen yliopiston kanssa. Huhti-, loka- ja marraskuun esitelmät järjestettiin yhdessä Kirkkonummen Kansalaisopiston kanssa, joka myös rahoitti ne. Esitelmissä oli yhteensä 482 kuulijaa. Yhdistys on hankkinut dataprojektorin, jota käytetään esitelmä- ja muissa tilaisuuksissa.

10. Kokoukset

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin esitelmän jälkeen 16.2. Siellä mm. hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös. Yhdistyksen syyskokous pidettiin esitelmän jälkeen 19.10. Siellä mm. valittiin uusi hallitus, päätettiin jäsenmaksuista, toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä hyväksyttiin muutoksia sääntöihin.

11. Tähtiharrastusviikko

Suomessa vietettiin tähtiharrastusviikkoa elokuun lopussa. Silloin yhdistyksellä oli maanantaina kerho sekä lauantaina osallituttiin kirkkonummipäiviin.

12. Tähtinäytännöt ja kaukoputket

Tähtinäytäntöjä pidettiin pimeänä vuodenaikana selkeinä sunnuntai-iltoina yleensä klo 19-21. Sunnuntain tähtinäytäntöjä oli 8 kertaa ja jäseniä ja yleisöä oli näytöksissä 40 henkeä. Kirkkonummen Kansalaisopiston tähtitieteen kurssi kävi tähtitornilla syksyllä kerran tähtiä katsomassa. 18.2. oli tilausnäytös, jossa oli 20 partiolaista.

Yhdistyksen tähtitornissa on 28 cm:n Celestron Ultima kaukoputki. Se on tyypiltään Schmidt-Cassegrain. Yhdistyksellä on myös CCD-kamera (merkiltään Starlight Xpress M716) ja sen kanssa käytettävä tietokone.

Yhdistyksen 11 cm TAL-1 -peilikaukoputkea säilytettiin Komeetan kerhohuoneella. Sillä lähinnä näytettiin auringonpilkkuja eri yleisötapahtumissa. Yhdistyksellä on myös Coronado-aurinkokaukoputki, jolla katsotaan Auringon pinnan ilmiöitä.

Yhdistykselle oli myös 108 mm Astroscan-kaukoputki, jota voidaan lainata jäsenille. Yhdistyksellä on 11 cm linssikaukoputki sekä sille goto-jalusta omassa havaintokopissaan tähtitornilla. Linssiputki on William Optics FLT-110 APO ja jalusta Skywather HEQ5 Pro.

Vuoden lopulla yhdistys hankki käytetyn Skywatcher EQ-6 -jalustan sekä 90 mm Maksutov-kaukoputken.

Antti Kuosmanen toimi tähtitorninhoitajana.

13. Tähtitornin rakentaminen ja käyttö

Kirkkonummen kunta on luovuttanut käyttöoikeuden yhdistykselle tähtitieteellistä havaintopaikkaa varten Volsista radiomaston läheltä.

Tähtitornien lisäksi siellä on havainnonteon tukikohtana työmaakoppi sekä käymälä.

Ensimmäisenä paikalle rakennettiin tähtitorni, jonka katto työnnetään sivuun havaitessa. Siinä on 28 cm Scmidt-Cassegrain-kaukoputki, jolla annetaan tähtinäytäntöjä yleisölle.

Sinne on myös rakennettu havaintorakennus 11 cm linssikaukoputkea varten. Havaittaessa koppi työnnetään pois kaukoputken ympäriltä. Kaukoputki on goto-jalustalla.

Mika Luostarisella on oma tähtitorni alueella lähinnä muuttuvien tähtien havaintojen tekoa varten.

Alueelle rakennettiin myös erillinen jalustatolppa siirrettäviä kaukoputkia varten. Tähtitornille hankittiin tietoliikenneyhteydet.

Useat jäsenet tekivät havaintoja tähtitorneilla. Erityisesti harrastettiin valokuvausta yhdistyksen linssikaukoputkella sekä omilla kaukoputkilla. Kuvia julkaistiin yhdistyksen Komeetan pyrstö -jäsenlehdessä.

14. Kirjasto

Kirjasto on Komeetan kerhohuoneella. Ursa lähettää Komeetalle useimmat uudet kirjansa, Tähdet ja avaruus sekä Ursa Minor -lehdet. Yhdistys tilasi Sky & Telescope ja Astronomy -lehdet. Lehtiä ja kirjoja on saanut kotilainaksi kerhoiltojen yhteydessä. Vuoden aikana lainattiin 15 kertaa lehtiä, kirjoja tai videoita. Etupäässä lehtiä ja kirjoja luettiin kerhoiltoina.

15. Lehti ja tiedotustoiminta

Yhdistyksen lehti, Komeetan pyrstö, ilmestyi neljä kertaa. Lehdessä oli yhteensä 92 sivua. Lehden toimittajana oli Heikki Marttila. Verkossa ilmestyi toimittajan toimesta pdf-versio. Komeetan pyrstöstä ilmestyi myös html-versio, jota kokosi Seppo Linnaluoto. Lehdessä oli aina mm. toimintakalenteri, kauden tähtitaivas, esitelmien lyhennelmiä sekä selostuksia toiminnasta.

Yhdistyksestä oli myös jaossa toimintatiedote sekä liittymiskaavake. Jaettiin myös Ursan apurahalla hankkimaa esitettä, jossa on tähtikartta. Yhdistyksen esitelmistä ja muusta toiminnasta on tiedotettu Tähdet ja avaruus -lehdessä, Kirkkonummen Sanomissa, Länsiväylässä ja Helsingin Sanomissa. Lisäksi Kirkkonummen Sanomissa on ollut lähes kaikista esitelmistä sihteerin laatimat tai toimittamat lyhennelmät.

16. www-sivut ja muu sähköinen tiedotus

Yhdistyksen sihteeri Seppo Linnaluoto on julkaissut yhdistyksen www-sivuilla lähes kaikki yhdistyksen piirissä syntyneet kirjoitukset ja kuvia. Heikki Marttila toimittaa sinne kerran kuussa pdf-muotoisen kalenterin. Antti Kuosmanen toimesta sivuilla on kuvagalleria, minne toimitetaan yhdistysten jäsenten ottamia kuvia. Yhdistyksen sähköpostilistaa kirkkonummi-l@ursa.fi on käytetty ahkerasti tiedottamiseen. Siihen on liitetty kaikki jäsenet yhdistyksen puolesta, joilla on sähköpostiosoite.

Yhdistyksellä on myös komakallio-l@ursa.fi -lista mm. havaintopaikasta ja hallituksen asioista tiedottamista varten. Varsinkin yhdistyksen esitelmistä on tiedotettu eri verkkoalueilla.

17. Opintokerho

Yhdistyksen maanantaisin kokoontuvan kerhon yhteydessä toimii opintokerho. Kerho saa valtionapua 30 euroa viittä kahden tunnin kokoontumista kohti. Valtionavuilla on maksettu kerhohuoneen vuokria.

18. Talvileiri

Yhdistys järjesti 30.-31.1.2010 talvileirin Lillkanskogin kesäsiirtolassa Kirkkonummella.

Lauantaina Veikko Mäkelä esitelmöi aiheesta Kuu, planeetat ja komeetat harrastajan kohteina. Toni Veikkolainen esitelmöi eteläisen tähtitaivaan kohteista. Ville Marttila ja Antti Kuosmanen esitelmöivät aiheesta kaukoputken goto-jalustan käyttö.

Sunnuntaina Seppo Linnaluoto kertoi aiheesta vuoden 2010 taivaalla tapahtuu. Osanottajia oli 21 henkeä.

19. Tähtikarttanäyttely

Komeetta järjesti huhtikuussa käynnin Helsingin kansalliskirjaston tähtikarttanäyttelyyn. Sitä selosti prof. Tapio Markkanen, joka oli myös järjestänyt näyttelyn. Sinne osallistui 10 henkeä.

20. Muu toiminta

Ursan Kerho- ja yhdistystoimintaseminaari järjestettiin 15.-17.1.2010 Ursan havaintokeskuksessa Artjärvellä. Siellä oli 29 harrastajaa 13 eri yhdistyksestä. Tapahtumaan osallistui Komeetasta Heikki Marttila ja Seppo Linnaluoto.

Seppo Linnaluoto osallistui Ursan järjestämään laitekoulutusiltaan 23.1. Artjärven havaintokeskuksessa.

Ursan laitepäivät järjestettiin 12.-14.3.2010 Artjärvellä Ursan havaintokeskuksessa. Tapahtumaan osallistui Komeetasta Seppo Linnaluoto, Lauri Kangas ja Jani Helander.

Tähtipäivät olivat Mikkelissä 16.-18.4.2010. Komeetalla oli siellä näyttelyosasto, jossa näytettiin Komeetan esittelyfilmiä, valokuvia ja lehtileikkeitä. Tapahtumaan osallistui Komeetasta Seppo Linnaluoto. Hän piti pienet esitelmät maailmankaikkeudesta ja esitti Komeetan esittelyvideon ja videon 2008 tähtipäivistä Kirkkonummella.

Yhdistys järjesti 14.-15.5. retken Kai Nymanin kesämökille Kustaviin. Sinne osallistui lähes 10 henkeä.

Ursan jaostojen Cygnus-tapahtuma järjestettiin 15.-18.7.2010 Ilmajoella Kalajaisjärven leirikeskuksessa. Tapahtumaan otti osaa toistasataa henkeä. Komeetasta siihen osallistui Hannu Hongisto, Markku af Heurlin, Antti Kuosmanen, Kaj Wikstedt, Seppo Linnaluoto ja Jani Helander.

11.-15.8.2010 joukko komeettalaisia otti osaa Viron tähtiharrastajien kesäkokoontumiseen, joka oli Etelä-Virossa Volvetin kartanossa Tihemetsassa. Kokoontumiseen osallistui Aarno Junkkari, Kaj Wikstedt ja Seppo Linnaluoto Komeetasta.

Ursan Syvä taivas -jaoston kokoontuminen järjestettiin 10.-12.9.2010 Ursan Artjärven havaintokeskuksessa. Komeetasta tapaamiseen osallistuivat Kaj Wikstedt ja Seppo Linnaluoto.

Komeetta järjesti 9.10. käynnin Helsingin yliopiston Observatoriolle ja Ursan Kaivopuiston tähtitornille. Sinne osallistui useita jäseniä.

19.-21.11.2010 järjestettiin vuoden toinen Ursan Kerho- ja yhdistystoimintaseminaari Artjärvellä Ursan havaintokeskuksessa. Sinne otti osaa Seppo Linnaluoto.

Yhdistyksen sihteeri piti Kirkkonummen Kansalaisopiston järjestämänä kevätkaudella tähtitieteen jatkokurssin ja syksyllä tähtitieteen kurssin.

Komeetan pikkujoulusauna järjestettiin 4.12.2010 Aarno Junkkarilla. Sinne otti osaa kymmenen jäsentä.