Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta ry

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2008

1. Johdanto

Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta ry on perustettu 24.5.2000. Yhdistyksen tarkoituksena on tarjota jäsenilleen ja yleisölle selkeä ja ajanmukaikainen käsitys maailmankaikkeudesta, toimia tähtitieteen ja lähialojen harrastuksen edistämiseksi ja edistää alansa kouluopetusta ja aikuiskasvatusta. Toimintavuoden huomattavin tapahtuma oli valtakunnallisten Tähtipäivien järjestäminen yhdessä Ursan kanssa.

2. Jäsenistö

Vuoden lopussa jäseniä oli 139 henkeä, missä on vähennystä 7 henkeä edellisestä vuodesta. Jäsenistä 115 oli vuosijäseniä ja 24 perhejäseniä. Vuosijäsenistä 7 oli alle 25-vuotiaita. Perhejäsenistä suuri osa oli lapsia tai nuoria.

Jäsenistä 109 oli kirkkonummelaisia, 16 Espoosta, neljä Siuntiosta, kaksi Lohjalta, kaksi Vantaalta ja kaksi Helsingistä. Neljä jäsentä oli muualta Suomesta. Vuoden lopulla uusilta jäseniltä ei peritty jäsenmaksua.

3. Hallitus

Hallituksen puheenjohtajana toimi Hannu Hongisto, varapuheenjohtajana Ville Lindfors, sihteerinä Seppo Linnaluoto ja jäsenenä Ville Marttila sekä varajäseninä Kaj Wikstedt ja Raoul Kempe. Varainhoitajana toimi Tuire Marttila ja jäsenluettelon hoitajana ja jäsenmaksujen perijänä Jim Duncker. Hallitus piti vuoden aikana viisi virallista kokousta. Yhdistyksen asioista keskusteltiin lisäksi maanantaisin kerhoiltojen yhteydessä.

4. Talous

Yhdistyksen taloudelle loi hyvän pohjan yhdistyksen keräämät jäsenmaksut. Yhdistyksen jäsenmaksu oli vähintään 25-vuotiailta 20 euroa, tätä nuoremmilta 10 euroa ja perhejäseniltä 5 euroa. Yhteisöjäsenten jäsenmaksu on 40 euroa ja kannatusjäsenten 200 euroa. Yhteisö- ja kannatusjäseniä ei vielä toistaiseksi ole ollut.

Yhdistys sai Kirkkonummen kunnalta 500 euron toiminta-avustuksen (edellisenä vuonna 1080 euroa). Yhdistyksen tulos oli huomattavan alijäämäinen. Alijäämän mahdollisti se, että yhdistys sai vuonna 2007 loppuosan Leader-avustuksesta.

Ursalta hankittiin kirjallisuutta, jota myytiin pääasiassa jäsenille.

5. Tähtipäivät

Kirkkonummella pidettiin 35. valtakunnalliset tähtipäivät 16.-18.5.2008. Päivät järjesti Kirkkonummen Komeetta ja Ursa. Esitelmänpitoa tukivat Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunta ja OK-opintokeskus.

Perjantaina rakennettiin näyttelyä liikuntasaliin. Näyttelyssä oli myös Ursan planetaario, jossa pidettiin puolen tunnin yleisönäytöksiä. Planetaarion kupooliin heijastettiin tähtitaivas ja diakuvia. Osanottajien kaukoputkia oli kymmenkunta, enimmäkseen 10-20 cm peilillä varustettuja. Erikoisuutena oli varmaankin maailman pienimpiin kuuluva kaukoputki, jossa oli 11 mm objektiivi.

Kirkkonummen Komeetan näyttelyosastolla oli runsaasti lehtileikkeitä etupäässä Kirkkonummen Sanomista.

Lauantaina tähtipäivät avasi Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio. Sen jälkeen alkoi neljän luennon sarja. Ensimmäisenä oli dosentti Merja Tornikoski, jonka aiheena oli Radioastronomiaa Metsähovissa. Tornikoski on Kirkkonummen Metsähovissa olevan Teknillisen korkeakoulun Radiotutkimusaseman johtaja.

Toisena esitelmöi dosentti Leena Tähtinen aiheesta Uutisia universumin pimeästä puolesta. Tähtinen on tullut tunnetuksi siitä, että hän kirjoittaa ahkerasti artikkeleita alan lehtiin, mm. Tiede-lehteen ja Tähdet ja avaruus -lehteen. Tähtinen on jättämässä Ursan kustannettavaksi kirjan esitelmän aiheesta. Lauantain esitelmiä kuunteli 50-60 henkeä.

Ensimmäisenä päivänä piti olla kolmaskin esitelmä, mutta se peruuntui sairastapauksen vuoksi.

Varsinaisten esitelmien lisäksi oli pienempiä esityksiä auditoriossa. Ensimmäisten esitelmien välissä esiintyi Mikko Suominen, jonka aiheena oli avaruusmatkailua Celestia-tietokonesimulaatioiden avulla.

Toisen esitelmän jälkeen oli Veikko Mäkelän ja Matti Salon esitys kiertolaiset harrastajan havaintokohteina. Viimeisenä oli tiedotus- ja keskustelutilaisuus harrastajille.

Tähtipäivien illanvietto pidettiin Patakukon tiloissa, missä nautittiin erinomaista illallista.

Illanvieton yhteydessä jaettiin myös Ursan Stella Arcti -palkinnot. Stella Arcti -palkinto on Tähtitieteellisen yhdistuksen Ursan vuosittain myöntämä palkinto ansioituneesta harrastus- tai havaintotoiminnasta. Palkinto jaetaan yleensä tähtipäivillä.

Tänä vuonna palkinnon saajia oli neljä. Palkinnon ansiokkaasta havaintotoiminnasta saivat Marko Mikkilä ja Arto Oksanen. Palkinnon ansiokkaasta harrastustoiminnasta saivat Timo-Pekka Metsälä ja Arvo "Arkki" Kuusela.

Arvo Kuusela sai palkinnon elämäntyöstä planetaarion ohjaajana ja tähtitieteen esittelystä koululaisille sekä harrastus- ja sivistystoiminnasta Kinnulan Alfa-80 ja Saarijärven Halley-85 -tähtiyhdistyksissä.

Timo-Pekka Metsälä sai palkinnon merkittävästä tähtivalokuvaustyöstä sekä tähtivalokuvausosaamisen levittämisestä.

Marko Mikkilä sai palkinnon ensimmäisistä valokuvista Kernin kaaresta 17.11.2007. Ne ovat erittäin harvinaisia ilmakehän valoilmiöitä.

Arto Oksanen sai palkinnon gammapurkauksen optisen jälkihehkun löytämisestä sekä pitkäaikaisesta ja merkittävästä kansallisesta havaintotoiminnan edistämisestä.

Sunnuntaiaamuna mentiin bussilla Metsähovin tutkimuslaitoksille. Ensimmäiseksi tutustuttiin Geodeettiseen tutkimusasemaan, jota esitteli prof. Markku Poutanen ja Heikki Virtanen. Poutanen kertoi aluksi Metsähovin historiasta. Metsähovin maatila on ollut Helsingin yliopiston hallussa 1900-luvun. 1970-luvun alussa sinne rakennettiin ensimmäinen tähtitorni Yliopistolle. Myöhemmin 1970-luvulla sinne rakennettiin Teknillisen korkeakoulun 14 metrin läpimittainen radioantenni ja perustettiin Geodeettinen tutkimusasema.

Asemalla tutustuttiin mm. painovoimalaboratorioon. Metsähovissa on myös avaruusgeodeettinen asema, mutta sitä parhaillaan uudistetaan.

Seuraavaksi tutustuttiin Metsähovin radiotutkimusasemaan, jota esitteli tutkija Anne Lähteenmäki. Radiotutkimusaseman antenni on 14 metrin halkaisijainen lautasantenni, jota suojaa lasikuitukankainen kupu. Radioteleskoopilla tutkitaan mm. kvasaareita, Aurinkoa ja avaruuden molekyylisäteilyä.

Lopuksi tutustuttiin Helsingin yliopiston tähtitorneihin, joita on Metsähovissa kolme kappaletta tai oikeastaan vain päätorniin, jossa on 60 cm peiliteleskooppi. Metsähovin tila on kuulunut Yliopistolle jo vuosisadan alusta, ja aikaisemmin Yliopisto harjoitti siellä maataloutta, mutta 1960-luvulla alue siirtyi tutkimuksen käyttöön. Tähtitieteen laitos tutkii nykyään lähinnä röntgenkaksoistähtiä, joita tutkitaan CCD-kameralla. Metsähovissa tutkitaan myös pikkuplaneettojen fotometriaa ja astrometriaa.

Retkellä käytiin myös pikaisesti katsomassa Kirkkonummen Komeetan Volsissa olevaa tähtitornia, jossa on 28 sentin läpimittainen kaukoputki.

Sunnuntaipäivän esitelmät aloitti Stella Arcti -palkinnon saanut Arvo "Arkki" Kuusela, joka kertoi urastaan Kinnulassa ja Saarijärvellä kiertävän planetaarion kanssa. Kuuselasta tekivät Taideteollisen korkeakoulun dokumenttielokuvien tekijät elokuvaa.

Professori Markku Poutanen Geodeettiselta laitokselta piti esitelmän aiheesta Planeetta Maa - jäätiköt ja järistykset satelliittien silmin.

Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtaja dosentti Heikki Oja totesi esitelmässään Aurinkokunta uusiksi, että aurinkokunta ei ole enää entisensä. Pluto on tipautettu pois planeettojen joukosta ja avaruusluotaimet antavat toinen toistaan komeampia kuvia eri planeetoista ja niiden kuista. Aurinkokunnan rajat ovat siirtyneet entistä kauemmaksi, kun Pluton takaa on löydetty joukoittain uusia mielenkiintoisia taivaankappaleita. Ja uudet tehokkaammat kartoitusohjelmat voivat tulevina vuosina seuloa esiin vielä monia yllätyksiä. Sunnuntain esitelmissä oli noin 30 henkeä.

6. Kerhoillat

Komeetta vuokrasi kunnalta Volsin entiseltä koululta kerhohuonetta. Kerhoiltoja pidettiin joka viikko, myös kesällä, yhteensä 52 kertaa.

Kerhoilloissa vapaassa keskustelussa käsiteltiin erilaisia tähtitieteeseen ja tähtiharrastukseen liittyvia asioita sekä yhdistyksen asioita. Yhdistys tarjosi kahvia ja teetä sekä keksejä. Kerhohuoneen takkaan sytytettiin tuli makkaranpaistoa varten. Kirjoja voi lainata kerhoiltojen yhteydessä tai Ursan kirjoja ostaa.

7. Lastenkerho

Lastenkerho kokoontui joka toinen viikko paitsi kesällä ja joululomalla. Lastenkerhon vetäjänä toimi Seppo Linnaluoto. Kerhossa katsottiin dataprojektorilla filmisarjaa Olipa kerran avaruus sekä tähtitieteellisiä filmejä. Kerran katsottiin kaukoputkella Kuuta ja Jupiteria. Sekä piirrettiin ja maalattiin.

Kerhoiltoja oli kevätkaudella Mäkituvan kerhohuoneella Kirkkonummen keskustassa 8 kertaa ja syyskaudella 6 kertaa. Kerhoilloissa oli 1-5 lasta sekä joka kerta yksi tai kaksi aikuista.

8. Luonnontieteen kerho

Komeetan luonnontieteen kerho on 4.2. - 4.12.2008 pitänyt yhteensä 12 opintotapaamista, joissa on opiskeltu yhteensä 30 tuntia. Kerhon kokoontumiset on pidetty Markku af Heurlinin luona, ensin Samkullantiellä ja sitten hänen uudessa asunnossaan Heikkilässä. Muuton ajaksi kerhon kokoontuminen taukosi. Kerhoiltoihin osallistui 3 - 7 yhdistyksen jäsentä.

Kerhossa käytiin läpi mm. kirjoja Luut, kivet ja tähdet, Hauraat esineet, Kolmas simpanssi ja Alkulukujen lumoissa. Kerhon vetäjänä toimi Markku af Heurlin.

9. Kirkkonummipäivät

Kirkkonummipäivien aikana lauantaina 30.8. yhdistys esitteli klo 9-14 tähtitieteen harrastusta. Näytettiin aurinkokaukoputkella Auringon pinnan ilmiöitä. Lisäksi myytiin Ursan kirjoja ja jaettiin yhdistyksen esitteitä. Päiviin liittyen oli 31.8. klo 22-23 tähtinäytös Komakallion tähtitornilla. Ilta oli selkeä, ja näytöksessä oli toistakymmentä ihmistä.

10. Esitelmät

Yhdistys järjesti seuraavat esitelmät Kirkkonummen kirkonkylän yläasteen auditoriossa:

29.1. dos. Hannu Kurki-Suonio: Planck vie ajan ja avaruuden alkuun. 49 kuulijaa.
26.2. dos. Diana Hannikainen: Räjähtävä maailmankaikkeus. 63 kuulijaa.
25.3. FM Marjaana Lindborg: Uusin kuva Auringosta. 57 kuulijaa.
22.4. dos. Eero Rauhala: Mitä fysiikka kertoo todellisuudesta. 70 kuulijaa.
23.9. prof. Jukka Maalampi: Mitä aine on? 78 kuulijaa.
9.10. dos. Karl Johan Donner: Kuinka maailmankaikkeus tuli näkyviin? 75 kuulijaa.
18.11. prof. Kari Enqvist: Pimeä energia - mysteeri? 150 kuulijaa.
16.12. Harri Haukka: Mars ja Phoenix-luotaimen tulokset. 62 kuulijaa.

Useimmat esitelmät rahoitti Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunta. Joulukuun esitelmä järjestettiin yhdessä Kirkkonummen Kansalaisopiston kanssa, joka myös rahoitti sen. Esitelmissä oli yhteensä 604 kuulijaa. Yhdistys on hankkinut dataprojektorin, jota käytetään esitelmä- ja muissa tilaisuuksissa.

11. Kokoukset

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin esitelmän jälkeen 26.2. Siellä mm. hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös. Yhdistyksen syyskokous pidettiin esitelmän jälkeen 18.11. Siellä mm. valittiin uusi hallitus, päätettiin jäsenmaksuista, toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta.

12. Tähtiharrastusviikko

Suomessa vietettiin tähtiharrastusviikkoa 22.-28.9. Silloin yhdistyksellä oli maanantaina kerho, tiistaina esitelmä sekä sunnuntaina tähtinäytös.

13. Tähtinäytännöt ja kaukoputket

Tähtinäytäntöjä pidettiin pimeänä vuodenaikana selkeinä sunnuntai-iltoina yleensä klo 19-21. Viikonloppuisin oltiin kesäkautena usein tähtitornilla ennenkaikkea talkoissa.

Sunnuntain tähtinäytäntöjä oli 12 kertaa ja jäseniä ja yleisöä oli näytöksissä 71 henkeä.

Kirkkonummen Kansalaisopiston tähtitieteen kurssi kävi tähtitornilla syksyllä 2 kertaa tähtiä katsomassa.

Yhdistyksen tähtitornissa on 28 cm:n Celestron Ultima kaukoputki. Se on tyypiltään Schmidt-Cassegrain. Yhdistyksellä on myös CCD-kamera (merkiltään Starlight

Xpress M716) ja sen kanssa käytettävä tietokone. Yhdistyksen 11 cm TAL-1 -peilikaukoputkea säilytettiin Komeetan kerhohuoneella. Sillä näytettiin auringonpilkkuja eri yleisötapahtumissa. Yhdistykselle oli myös 108 mm Astroscan-kaukoputki, jota voidaan lainata jäsenille. Yhdistyksellä on myös Coronado-aurinkokaukoputki.

Wihurin säätiöltä saatiin 4000 euroa linssikaukoputken hankintaan loppusyksystä 2007. Kevätkaudella hankittiin 11 cm linssikaukoputki sekä sille goto-jalusta. Linssiputki on William Optics FLT-110 APO ja jalusta Skywather HEQ5 Pro.

14. Tähtitornin rakentaminen

Kirkkonummen kunta on luovuttanut yhdistykselle havaintopaikan Volsista radiomaston läheltä, jossa järjestettiin talkoita. Sinne on saatu tilava työmaakoppi vuonna 2003. Työmaakoppi ostettiin vuonna 2008 yhdistyksen omistukseen.

Kesällä 2004 tähtitornin rakentaminen pääsi vauhtiin, kun 13.7.2004 LEADER+ -hakemus saatiin lopultakin jätettyä. Rakentaminen rahoitettiin jäsenten avustuksilla, joita kertyi yli 2000 euroa. Lisäksi saatiin Kirkkonummen säästöpankkisäätiöltä syksyllä 2004 2000 euroa. Suomen Kultturirahastolta saatiin 3000 euron apuraha maaliskuussa 2006.

Paikalle rakennettiin tähtitorni, jonka katto työnnetään sivuun havaitessa. Yhdistyksen 28 cm Scmidt-Cassegrain-kaukoputki sijoitettiin paikalleen 13.11.2004, jolloin tähtitornin todettiin olevan alustavasti havaintokunnossa. Joulukuun lopulla 2004 saatiin TE-keskukselta päätös 6955 euron myöntämisestä hankkeelle. Sen turvin mm. joulukuussa 2005 rakennettiin paikalle tie ja kaivettiin maahan sähkökaapeli. Kesällä 2006 tähtitorni maalattiin. Tietä parannettiin tuomalla sinne uutta soraa kesällä 2006.

Leader+-kausi päättyi syyskuun lopussa 2006 ja kaksi kuukautta myöhemmin jätettiin maksatusanomus lopuista rahoista, jotka saatiin keväällä 2007. Sen ansiosta yhdistyksen taloudellinen asema on edelleen verrattain hyvä.

Kesällä 2008 rakennettiin uusi havaintorakennus uutta 11 cm linssikaukoputkea varten. Havaittaessa koppi työnnetään pois kaukoputken ympäriltä. Kaukoputki on goto-jalustalla. Rakennus valmistui elo-syyskuun vaihteessa. Rakennuksen suunnitteli ja työtä johti Antti Kuosmanen.

15. Kirjasto

Ursa lähettää Komeetalle useimmat uudet kirjansa, Tähdet ja avaruus sekä Ursa Minor -lehdet. Yhdistys tilasi Sky & Telescope ja Astronomy -lehdet. Lehtiä ja kirjoja on saanut kotilainaksi kerhoiltojen yhteydessä. Vuoden aikana lainattiin 19 kertaa lehtiä, kirjoja tai videoita.

16. Lehti ja tiedotustoiminta

Yhdistyksen lehti, Komeetan pyrstö, ilmestyi neljä kertaa. Lehdessä oli yhteensä 88 sivua. Lehden toimittajana oli Heikki Marttila. Verkossa ilmestyi toimittajan toimesta pdf-versio. Komeetan pyrstöstä ilmestyi myös html-versio, jota kokosi Seppo Linnaluoto. Lehdessä oli aina mm. toimintakalenteri, kauden tähtitaivas, esitelmien lyhennelmiä sekä selostuksia toiminnasta.

Yhdistyksestä oli myös jaossa esite ja toimintatiedote sekä liittymiskaavake. Yhdistyksen esitelmistä ja muusta toiminnasta on tiedotettu Tähdet ja avaruus -lehdessä, Kirkkonummen Sanomissa, Länsiväylässä ja Helsingin Sanomissa. Lisäksi Kirkkonummen Sanomissa on ollut lähes kaikista esitelmistä sihteerin laatimat tai toimittamat lyhennelmät.

17. www-sivut ja muu sähköinen tiedotus

Yhdistyksen www-sivuista on huolehtinut Seppo Linnaluoto, joka on julkaissut www-sivuilla lähes kaikki yhdistyksen piirissä syntyneet kirjoitukset ja kuvia. Komeetan kotisivulla käytiin vuoden aikana noin 4000 kertaa. Yhdistyksen kotisivuilla on mm. yhdistyksemme jäsenen Jim Dunckerin laatimat Taivassivut, joita ilmestyi kerran kuussa pimeänä vuodenaikana. Heikki Marttila toimittaa sinne kerran kuussa pdf-muotoisen kalenterin. Antti Kuosmanen toimesta sivuilla on kuvagalleria, minne toimitetaan yhdistysten jäsenten ottamia kuvia. Yhdistyksen sähköpostilistaa kirkkonummi-l@ursa.fi on käytetty ahkerasti tiedottamiseen. Siihen on liitetty kaikki jäsenet yhdistyksen puolesta, joilla on sähköpostiosoite.

Yhdistyksellä on myös komakallio-l@ursa.fi -lista mm. havaintopaikasta ja hallituksen asioista tiedottamista varten. Varsinkin yhdistyksen esitelmistä on tiedotettu eri verkkoalueilla.

18. Opintokerho

Yhdistyksen maanantaisin kokoontuvan kerhon yhteydessä toimii opintokerho.

Kerho saa valtionapua 30 euroa viittä kahden tunnin kokoontumista kohti. Valtionavuilla on ostettu kirjoja sekä maksettu kerhohuoneen vuokria.

19. Talvileiri

Yhdistys järjesti 25.-27.1.2008 talvileirin Porkkalanniemellä Lillkanskogin kesäsiirtolassa. Lauantaina Veikko Mäkelä esitelmöi aiheesta Kuu, planeetat ja komeetat harrastajan kohteina. Harri Haukka esitelmöi aiheesta Mars ja Ilmatieteen laitoksen MetNet-projekti.

Sunnuntaina oli vuorossa Aarno Junkkari jonka aiheena oli edellisten öiden havaintojen tarkastelua ja Seppo Linnaluoto kertoi aiheesta vuoden 2008 taivaalla tapahtuu. Osanottajia oli vajaat 30 henkeä. Talvileirin järjestäjänä olivat Aarno Junkkari ja Seppo Linnaluoto.

20. Auringonpimennys 1.8.

Osittainen auringonpimennys tapahtui 1. elokuuta klo 11.45-13.55. Kirkkonummen Komeetta näytti auringonpimennystä koulukeskuksen edustalla. Välineinä olivat TAL-1 -peilikaukoputki ja Coronado-aurinkokaukoputki. Komeetta myi loppuun mylar-kalvonsa, 58 palasta eurolla/pala. Vastoin sääenuustuksia sää oli selkeä koko ajan. Pimennystä katseli varmaankin lähes sata ihmistä.

21. Muu toiminta

Ursan Kerho- ja yhdistystoimintaseminaari järjestettiin 11.-13.1.2008 Ursan havaintokeskuksessa Artjärvellä. Tapahtumaan osallistui yhdistyksen sihteeri.

Ursan laitepäivät järjestettiin 7.-9.3.2008 Artjärvellä Ursan havaintokeskuksessa. Tapahtumaan osallistui Komeetasta Antti Kuosmanen.

Kirkkonummen Masalan kirjasto järjesti 8.4.2008 esitelmätilaisuuden, jossa fil. kand. Seppo Linnaluoto esitelmöi aiheesta Tähtitaivas ja maailmankaikkeus. Masalan kirjastossa oli myös Komeetan näyttely maaliskuun alusta huhtikuun loppuun.

Ursan jaostojen Cygnus-tapahtuma järjestettiin 17.-20.7.2008 Varkaudessa Puurtilan seurakuntakodilla. Tapahtumaan otti osaa yli 140 henkeä. Komeetasta siihen osallistuivat Seppo Linnaluoto ja Antti Kuosmanen.

9.-13.8.2008 yhdistyksen sihteeri otti osaa Viron tähtiharrastajien kesäkokoontumiseen, joka oli Väike-Maarjassa Itä-Virossa. Sinne ei osallistunut tällä kertaa muita suomalaisia.

23.-24.8.2008 järjestettiin retki Kustaviin Kai Nymanin kesämökille. Retkeen otti osaa 6 jäsentä.

Paluumatkalla käytiin Turussa Iso-Heikkilän tähtitorneilla, jota hallinnoi Turun Ursa. Iso-Heikkilää esitteli Mika Aarnio.

Mikkelin Ursan 85-vuotisjuhlat olivat 4.10. Mikkelin pääkirjastossa. Seppo Linnaluoto otti osaa juhliin.

Lahden Ursa vietti 60-vuotisjuhliaan Artjärvellä 18.11. Seppo Linnaluoto otti osaa juhliin.

Yhdistyksen sihteeri piti syksyllä Kirkkonummen Kansalaisopiston järjestämän tähtitieteen jatkokurssin.

Komeetan pikkujoulusauna järjestettiin 29.11.2008 Aarno Junkkarilla. Sinne otti osaa kymmenkunta jäsentä ja heidän seuralaisiaan.