Asteroidit ja komeetat

Tähtitieteellisen yhdistyksen Kirkkonummen Komeetan kutsumana esitelmöi 13.9.2000 tohtori Jukka Piironen Helsingin yliopiston Tähtitieteen laitokselta. Hän on erikoistunut aurinkokunnan tutkimukseen, joten esitelmän aiheena oli asteroidit ja komeetat. Esitelmällä oli 47 kuulijaa.

Aurinkokunnassamme on yhden tähden (Auringon) ja yhdeksän planeetan lisäksi satojatuhansia asteroideja eli pikkuplaneettoja ja lukuisa määrä komeettoja. Asteroideja on luetteloitu jo yli 10.000 kpl. Ne ovat pääasiassa Marsin ja Jupiterin ratojen välillä.

Asteroideista suurin on tuhannen kilometrin kokoinen Ceres. Alunperin yli neljä miljardia vuotta sitten aurinkokunnassa on ollut lukuisia n. 1000 km kokoisia planetesimaaleja, jotka ovat törmäilleet toisiinsa ja pirstoutuneet pienemmiksi. Niistä on vain Ceres jäljellä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on onnistuttu kuvaamaan avaruusluotaimilla viitisen asteroidia. Jotkut asteroidit ovat osoittautuneet erittäin tummiksi, tummemmiksi kuin hiili. Asteroidit eivät suinkaan ole pyöreitä, vaan soikean perunan muotoisia. Asteroidien pinnalla on iskeytymiskraattereita.

Komeetat ovat hyvin soikeilla radoilla. Ne tulevat aina joskus Auringon lähelle ja niille muodostuu tällöin pitkä pyrstö. Ne saattavat tällöin olla taivaan loistavimpia ilmestyksiä.

Halleyn komeetan ytimestä saatiin vuonna 1986 lähikuvia. Ydin osoittautui vain 13x7 km kokoiseksi hyvin tummaksi kappaleeksi. Kun komeetan ydin lähestyy Aurinkoa, sen lämmittäessä siitä alkaa haihtua vettä. Kaasun mukana irtoaa myös pölyä. Aurinkotuuli ja Auringon säteilypaine levittävät aineen vähitellen pitkäksi pyrstöksi.

Esitelmöitsijä puhui myös maapalloon iskeytyneistä meteoriiteista. Suomen tunnetuin meteoriittikraatteri on Lappajärvi.

Esitelmöitsijä puhui myös asteroidien ja komeettojen maapallolle muodostamasta uhasta. 10-15 km kokoinen kappale törmää maapalloon kerran useassa kymmenessä miljoonassa vuodessa. Tällainen kappale törmäsi maapalloon liitukauden lopulla, jolloin 99 % biomassasta tuhoutui. Pienempiä kappaleita törmää maapalloon huomattavasti useammin.

Kirkkonummen Komeetta järjestää tänä syksynä esitelmiä kerran kuussa. Seuraava on keskiviikkona 11.10. klo 18. Tällöin FM Panu Muhli esitelmöi aktiivisista galaksiytimistä. Esitelmät järjestetään Kirkonkylän koulukeskuksen Yläasteen auditoriossa. Vapaa pääsy.