Komeetalle apuraha

Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta on saanut Espoon Sähköltä 5000 mk apurahan. Espoon Sähkö jakoi kaikkiaan 100.000 mk apurahoja. Tähän asti yhdistys on saanut avustusta Kirkkonummen kunnalta. Viime vuoden lopulla kunnanhallitus myönsi Komeetalle 3000 mk, jolla yhdistys hankki tukevatekoisen TAL 1 -peilikaukoputken ja tarvikkeita 20 cm peilikaukopuken valmistamiseen. Tänä vuonna kunnanhallitus on myöntänyt yhdistykselle 5000 mk toiminta-avustusta.

Vajaan vuoden ikäisellä Komeetalla on nyt 75 jäsentä, joista alle 17-vuotiaita on 20. Yhdistys on toiminut varsin aktiivisesti, mistä esimerkkinä ovat mm. suositut tähtitieteelliset esitelmät. Niitä on järjestetty Kirkkonummen keskustan yläasteen auditoriossa kuukauden välein. Eniten yleisöä keräsi dosentti Jouni Niskasen maailmankaikkeuden historiasta kertova esitelmä, jolla oli 75 kuulijaa. Useimmat esitelmät on rahoittanut Helsingin yliopiston Vapaan sivistystyön toimikunta, ja niihin on yleisöllä vapaa pääsy. Tällä kevätkaudelle on vielä yksi esitelmä jäljellä: Professori Christoffer Cronström kertoo Universumin kehityksesta maanantaina 14.5. klo 18 yläasteen auditoriossa. Kirkkonummen Sanomat on julkaissut kaikista esitelmistä lyhennelmät.

Viime vuonna yhdistys järjesti neljä kerhoiltaa jäsenilleen eri paikoissa. Tämän vuoden tammikuussa toimitilaongelmat ratkesivat, kun yhdistys vuokrasi kunnalta kerhohuoneen Volsin entiseltä koululta. Kerhoiltoja on siitä lähtien pidetty joka maanantai. Kerhoilloissa on katsottu aina jokin tähtitieteellinen video. Tuli on sytytetty takkaan makkaranpaistoa varten ja kahvia on keitetty. Kerhotiloissa on myös yhdistyksen ylläpitämä tähtitieteellinen kirjasto, jolle Tähtitieteellinen yhdistys Ursa lähettää Tähdet ja avaruus -lehtensä ja julkaisemansa kirjat. Komeetta pitää myös myynnissä esitelmätilaisuuksissa ja kerhoilloissa Ursan kirjoja.

Yhdistys julkaisee myös jäsenlehteä, jonka nimi on Komeetan Pyrstö. Se on ilmestynyt kolme kertaa. Lehti on luettavissa myös verkossa yhdistyksen sivuilla http://www.ursa.fi/yhd/komeetta. Myös esitelmien lyhennelmät julkaistaan siellä samoin kuin katsaukset planeettataivaasta ja Kirkkonummen tähtitaivaasta.

Viime vuonna Komeetta oli mukana Kirkkonummipäivillä. Kahdella kaukoputkella ja kiikareilla näytettiin auringonpilkkuja, myytiin Ursan kirjoja ja jaettiin Komeetan esitteitä. Ursalta vuokrattiin planetaario, jossa oli neljässä esityksessä lähes 100 katsojaa. Myös tänä vuonna on yhdistys mukana, mutta valitettavasti planetaarioesitykset eivät onnistune, koska planetaariolle ei järjestyne tiloja? Planetaarioesitys olisi elämys erityisesti lapsille.

Tämän vuoden kiehtovin projekti lienee 20 cm peilikaukoputken teko. Yhdistyksen omin voimin tehdään kaukoputken pääpeili, apupeilin pidike, jalusta ja runko. Lisäksi tehdään optinen mittalaite, jonka avulla peili saadaan mitoitettua nanometrien tarkkuudella oikeaan muotoonsa paraboloidiksi. Tällä haavaa peiliaihio on jo hiottu määräsyvyyteensä, ja meneillään on peilin kiilloitus ja muotoilu. Kaukoputken uskotaan valmistuvan syksyllä.

Espoon Sähkö myönsi apurahan tukeakseen Komeettaa lasten ja nuorten kerhotoiminnan aloittamisessa. Yhdistyksen tarkoituksena onkin aloittaa lasten kerhot viimeistään alkusyksystä. Kerhoillat pidettäneen Volsin kerhotiloissa. Rahaa tarvitaan mm. havaintovälineisiin, kirjallisuuteen ja askartelutarvikkeisiin.

Aarno Junkkari