Kokkolan Capella logo 8.10.2001 Merkurius
Etäisyys auringosta: 58 milj. km
Kuita: 0

Uutisia

5.10.2001 Gravitaatiolinssi auttaa näkemään aikojen alkuunBeibi galaksi

Hubble-avaruusteleskooppi ja Keckin 10 metrin teleskooppi ovat havaintokykynsä äärirajoilla tehneet havaintoja kaukaisimmasta tähän mennessä havaitusta galaksista.
Kyseessä on kohde jonka punasiirtymä on 5.58, joka nykyisten teorioiden mukaan vastaa 13.4 miljardin valovuoden etäisyyttä.
Tämä tarkoittaa myös että kohde on 13.4 miljardin vuoden ikäinen joten kohde on syntynyt aivan maailmankaikkeuden alkuaikoina kun teorian mukaan maailmankaikkeus on 14 miljardin vuoden ikäinen.
Kohde myös näyttää hyvin erilaiselta verrattuna iäkkäämpiin sukulaisiinsa; sen massa on vain muutama miljoona auringonmassaa (ja 100 000 kertaa pienempi verrattuna oman linnunratamme massaan). Lisäksi kohteen läpimitta on vain 500 valovuotta (vrt. linnunratamme 100 000 valovuotta).

Kohteen havainnoinnissa käytettiin apuna 'lähistöllämme', vain 2 miljardin valovuoden etäisyydellä olevaa, Abell 2218-nimistä galaksikeskittymää. Abell 2218 toimi havainnoinnissa luonnon omana linssinä joka Einsteinin painovoimateorian mukaan taivutti kaukaisen kohteen valonsäteitä ja suurensi galaksin kuvan 30-kertaiseksi suurennokseksi..