myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.07.2004

At 18:21 +0300 6.7.2004, Leevi Korpela wrote:
>Moi!
>Olisi mielenkiintoista tietää, auuko joitakin bongareita seudulla missä raesade yllättää suht. usein, esimerkiksi joka kesä tai useamminkin.

Täällä Turussapäin kyllä iltapäivärakeita tulee aika usein silloin, kun ilmamassat suvaitsevat vaihteeksi tuoda sisämaasta rajumpia iltapäiväkuuroja. Erityisesti pohjois-koillissuunnassa Turusta tuntuu olevan kosteankuumaa viljavaa maastoa, joka ruokkii upeita kuuroja. Kyllä niitä muutaman kerran kesässä mielestäni tulee, viimeksi heti toukokuun helteillä, josta 5-17mm havainto alla kuvan kera:  <http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/myrskybongaus/havainnot/havainto.php?id=1084223375>

Pääsääntöisesti täällä pääsee lähinnä havainnoimaan, miten rantaviivalla alkaa muodostua nopeasti kohoavia pilviä, jotka länsivirtauksen voimin siirtyvät syvemmälle sisämaahan salamoimaan. (Niinkuin tänään..)

Muutaman kerran kesässä saapuu komeamman luokan rintamaukkosia, mutta ne rakeilevat harvemmin. Tulipa viime heinäkuussa havaittua sekin, miltä tuntuu kun talon ulkojohdotuksia pitkin tulee salamavirtaa mm. metrin päähän itsestä ja öbaut kaikki sähkölaitteet (joista suurin osa oli irroitettu) hajoavat. Itse osumakohta oli 40m ylämäkeen, siellä oli vähän villimpää jälkeä; rikkinäinen auto, railoja maassa ynnä muuta. A-J taisi julkaista samaisesta ukkosesta muutaman komean kuvan, ehkä joku niistä oli Meidän Salama... :) En muista tuliko silloin rakeita; vettä ainakin tuli Paljon kun juoksentelin etsimässä mahdollisia palopesäkkeitä talon ulkopinnoilta.

(Päivän vinkki: vaikka atk-laitteet otetaan irti seinästä ja puhelinverkosta ukkosen varalta, niiden välisiin johdotuksiin (jatkojohdot, eetteripiuhat jne) muodostuu helposti tuhoisa jännitepiikki. Kiireessä sattuu.)

Terv,

--

        Mats Kommonen

Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***