Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.08.2008

On Tue, 5 Aug 2008, Kari A K wrote:

> Enpä väitä vastaan (jos tuossa vastauksessasi olisi edes jotain
> vastaväitteiden sijaa), kun en ole edes kunnolla yöpilvien harrastaja.
> Joka tapauksessa näyttää olevan hyvin dynaamisesta ilmiöstä kysymys.

En tuossa viestissäni pahemmin perustellut kantaani, joten kun tuota tuli vielä aamusuihkussa pyöriteltyä, ajattelin tässä nyt vielä lyhyesti mainita perustelutkin:

Yöpilvet syntyvät mesosfäärin yläosaan mesopaussiin olosuhteissa joissa lämpötilat ovat yli 100 astetta säteilytasapainon alapuolella. Voidaan sanoa että lämpötila mesopaussissa määräytyy pitkälti yhtäältä säteilyn ja toisaalta adiabaattisten prosessien (ilma jäähtyy noustessaan ja harvetessaan) vaikutuksesta. Jotta mentäisiin noin paljon säteilytasapainon alapuolelle, täytyy nousuliikkeiden olla todella voimakkaita. Tämä puolestaan tehokkaasti ehkäisee sellaisen kerrostuneisuuden muodostumisen jota duplicatus-tyyppinen pilvi vaatisi. Samalla voimakas nousuliike tuo mesopaussiin kosteutta jota pilvien muodostumiseen tarvitaan. Tähänkin tarvitaan voimakasta nousuliikettä, sillä mesopaussissa ultravielettisäteily pilkkoo vesimolekyylejä hyvin nopeasti (molekyylien keskim. elinikä noin vuorokauden suuruusluokkaa).

Itse asiassa ylläoleva sisältää viitteitä siihen miksi aamuyön puoli suosisi yöpilviä. Kun aurinko paistaa vain viistosti mesosfääriin, säteilylämmitys on heikompaa ja lämpötilat alhaisempia. Mesopaussi siis todennäköisesti jäähtyy yön aikana vaikka aurinko sinne koko ajan paistaakin. Ei valitettavasti ole dataa tämän tarkistamiseen, mutta näin sen olettaisi menevän. Tämä on luultavasti hyvin tunnettu asia (niille jotka tuntevat sen hyvin), sen verran perusfysiikkaa.

Summa summarum, olosuhteet joissa yöpilviä ylipäätänsä muodostuu eivät ole otolliset kerroksellisuuden syntymiseen, ja yöpilvet ovat sen verran lyhytikäisiä että niitä ei juuri näy jos olosuhteet eivät ole juuri silloin otolliset niiden kehittymiselle. Tämä lyhytikäisyys sitten myös mahdollistaa sen että ne reagoivat niin nopeasti niihin aaltoihin.

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland