havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Johanna Torppa (jtpesone_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.01.2005

Terve,

Tähän mennessä kurssille ovat ilmoittautuneet seuraavat henkilöt:

Veikko Mäkelä, Hki
Veli-Pekka Hentunen, Varkaus
Markku Nissinen, Varkaus
Henri Taino, Varkaus
Harri Haukka, Espoo
Jari Juutilainen, Tampere
minä
Arto Oksanen, Jkylä

Minäkin olin ajatellut, että kurssi olisi lauantaina, ja yöllä sitten toivottavasti havaittaisiin.

Kurssiin sisältyy omasta puolestani infoa miten tieteellisesti pätevät havainnot tulee suorittaa. Otan mukaan myös kannettavan, jossa on kuvienkäsittelyohjelma IRAF. Voidaan siten käydä läpi kuvien redusointia. IRAFin käyttö vaatii jonkin verran opettelua, eli en oleta harrastajien yleisesti alkavan sitä käyttää, mutta se on monien ammattilaisten suosima, koska koodi on avoin. Jos jollain on muita reduktiosoftia, niin voi ottaa mukaan.

t. Johanna

--
  Johanna Torppa
  Observatory