havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Pertti Pääkkönen (ppaakko@hidden_email_adress.net)
Päiväyksen mukaan: 29.01.2004

Hei,

Laitetaan tätä näkyviin kaikille. Meillä Kontiolahden kunta sekä Joensuun yliopisto olivat ikään kuin sponsoreina. Kontiolahti teki tiestön sekä tähtitornirakennuksen, yliopistolta tuli tähtikaukoputki ja sen haarukkajalusta sekä seurantajärjestelmät on rakennettu yliopiston metallipajassa. Tuo 1500 kg härveli ei siis ole mitään standardikamaa (vaikka joiltain osin standardikama olisi ehkä toimivampaa). Talkootoimintaa on ollut itse asiassa aika vähän.

Hankkeen perustuskokous on näemmä pidetty 5.11.1997, jonka jälkeen Kontiolahden kunta aloitti maankäytön sekä tähtitornirakennuksen suunnittelun (joku kunnan arkkitehti oli sitä tekemässä) ja yliopisto jalustan suunnittelun. Tähtiharrastajat härväsivät myös mukana suunnittelussa (minä varsinkin, kun olen sekä tähtiharrastajien että yliopiston edustaja). Mm. seurantajärjestelmän tekninen toteus sekä putken tietokoneistettu ohjaus on tehty yliopiston Pro Gradu- töinä.

Rakennustyöt alkoivat toukokuussa 1998 ja sekä jalusta että torni olivat valmiit syyskuussa 1998. Jos laskettaisiin kaikki tehdyt työt valtion tai kuntien virastojen mukaisina työkustannuksina, niin meillä on varmaan Suomen kallein tähtitorni...

Tämmöisen yhteistyökuvion ansiosta tärkeimpänä Jakokosken tähtitornin toimintamuotona pidetäänkin yleisönäytäntöjä ja tähtiharrastajilla on torniin käyttöoikeus. Valitettavasti meillä on tällä haavaa vain n. 4 henkilöä, jotka voivat sujuvasti vetää tähtinäytäntöjä, ja pätevä näytäntöväki taitaa olla enemmänkin vähenemään päin. Havaita yritetään sitä mukaa kuin sää ja työt antavat myöten.

Pertti

--
Pertti Pääkkönen, Ph.D, Laboratory Engineer
University of Joensuu