Ursa   Cygnukset   Cygnus 2001   Cygnusforum   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

cygnusforum-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä cygnusforum-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

From: Jouni Sorvali (jouni.sorvali@kymp.fi)
Date: 10.05.2001 09.01

  • Seuraava viesti: aarno.junkkari@meckelborg.fi: "Luontopolusta ja vähän muustakin"

    Terve !

    Kotkassa 10.05.2001

    Tulin eilen kokeilleeksi videoneuvottelua lähiverkossa kahden koneen välillä täydellä varustuksella, kaiuttimet, mikrofonit ja USB-liitäntäiset kamerat. Hyvin tuntui pelaavan, jopa paremmin kuin Nettiyhteydellä jota sitäkin tuli parin kaverin kanssa har- rastettua talven aikana. Nettiyhteyksillä oli kyllä kaikenlaisia vaikeuksia, milloin kaatui jommankumman kone, milloin katosi toiselta äänet, milloin hävisi toiselta kuva jne.

    Minulla on vain 56k modeemi ( kuin myös toisella kaverillanikin, ja kun toisella taas on ISDN ), saattaa hyvinkin olla että hitaalla modeemilla ei systeemi oikein pelaa kunnolla, mutta lähiverkol- la ei ongelmia tunnu olevan, kaikki toimii, niin kuvan ja äänen siirrot kuin myös chattailu, tiedostojen siirrot, piirtopöydän käyttö ja jopa toisen koneen työpödän jakaminenkin eli etäkäyttö. Ohjelmina tässä kokeilussa käytin NetMeetingiä joka ottaa asen- nettuna levytilaa n. 3Mt, kun taas QCamWeb asennettuna vaatii n. 32Mt levytilaa.

    Tosin tässä omassa lähiverkkokokeilussani minulla toisena ko- neena oli kakkoskoneeni, sellainen vaatimattomampi 233 Mhz Pentium MMX, se ei oikein sovellu tähän hommaan, siitä läh- tevä kuva kun on aika paljon nykivämpi kuin minun nykyisessä ykköskonessani ( 850Mhz PIII , joka tulee mukaani C:lle ). Verkon muu yhtäaikainen käyttö kyllä tuntuu aiheuttavan aina- kin siirrettävään kuvaan paljonkin nykimistä, vai johtuuko se sitten tuosta hitaammasta kakkoskoneestani ( ? ).

    Että silleen, jos joltakulta löytyisi C:lle mukaan verkkoon kytket- täväksi toiseksi videoneuvottelukoneeksi hieman puhdikkaampi kone ( varustettuna äänikortilla, kaiuttimilla ja verkkokortilla sekä Win98SE käyttiksellä ja USB-liitännöillä ) kuin tuo em. MMX, niin ilmoittelisi tällä foorumilla hyvissä ajoin ennen C:tä. Minä kumminkin otan nämä webbikamerat + mikrofonit mukaani.

    Kesätuloa ja C:tä odotellessa, terveiset: jouni_sorvali@surfeu.fi