PLEJADIT

M45

Seulaset eli Plejadit on avoinainen tähtijoukko. Avonaisissa tähtijoukoissa on muutamia kymmeniä tai satoja tähtiä, joita pitää kasassa keskinäinen painovoima.

Plejadit kuuluu lähimpiin tähtijoukkoihin ja etäisyyttä sinne on noin 400 valovuotta. Todellisuudessa joukon halkaisija on noin 30 valovuotta. Joukkoon kuuluu noin 300–500 tähteä. Sen ikä on noin 100 miljoonaa vuotta. Tähtitieteellisessä mielessä joukko on melko nuori.

Seulasista paljain silmin näkyy noin kuusi tähteä. Kiikarilla kohde on hieno ja siitä näkyy kymmeniä tähtiä.

Avonaiset tähtijoukot

Avonaiset tähtijoukot ovat muutaman kymmenen tai sadan tähden muodostamia fysikaalisia ryhmiä, joita pitää kasassa heikko keskinäinen painovoima. Se on sen verran heikko, että joukon reunoilta karkaa tähtiä avaruuteen ja joukko vähitellen hajoaa yksittäisiksi tähdiksi.

Tähtijoukot ovat syntyneet kaasusumuista (esim. Orionin sumu). Kuumat nuoret tähdet ovat puhaltaneet ylimääräisen kaasun pois ja tähdet ovat enää jäljellä. Nuorimmissa joukoissa kuten Plejadeissa on jäljellä vielä kaasuaineista.

Tähtijoukot sijaitsevat Linnunratajärjestelmämme kiekossa, siksi niitä löytyykin eniten läheltä Linnunrataa.

Plejadit

Plejadit näkyy hyvin paljain silmin. Kannattaa näyttää paljain silmin

ja etsintäputkellakin. Paljain silmin näkyy noin kuusi tähteä. Parhaimmat haukansilmät ovat nähneet jopa 18 tähteä. Todellisuudessa Plejadeissa on 300–500 tähteä.

Plejadit kuuluvat lähimpiin tähtijoukkoihin. Etäisyys on noin 400 valovuotta. Lähempänä ovat vain Hyadit Härässä ja Ursa Majorin liikkuva joukko (Otavan tähtiä). Joukon koko on todellisuudessa 30 valovuotta.

Plejadien ikä on noin 115 miljoonaa vuotta. Tähtitieteellisessä mitassa Seulaset on nuori tähtijoukko. Se on vielä hyvin kasassa.

Tutkimus

Plejadien joukon liikettä on käytetty mm. tähtien etäisyyden määritykseen.

Perinne ja mytologia

Suomalainen nimi Seulaset on väärä käännös saksankielestä (Sieben

gestirn =”seitsentähti”, Sieb=seula). Suomalaisessa kansanperinteessä niitä sanotaan myös ”Väinämöisen virsuiksi”. Monasti ihmiset nimittävät sitä virheellisesti Pikku-Otavaksi, vaikka oikeasti Pikku-Otava on Pienen karhun tähtikuvio. Kreikkalaisessa mytologiassa Plejadit olivat seitsemän sisarusta, joita metsästäjä Orion ajoi takaa. Ylijumala Zeus pelasti sisaret muuttamalla heidät kyyhkysiksi taivaalle.

Monissa kielissä puhutaan seitsemästä tähdestä. Nykyään näkyy helposti vain kuusi. Pleione-tähden arvelleen himmentyneen historiallisena aikana.

Numerotietoja