ALBIREO

Beta Cyg

Albireo on kaksoistähti. Siinä kaksi tähteä kiertää toisiaan. Kaksoistähtiä tai useampikertaisia tähtiä 2/3 kaikista tähdistä.

Etäisyys on noin 385 valovuotta.

Albireossa näkyy oranssi ja sinertävä tähti. Ensimmäinen viileämpi ja jälkimmäinen kuumempi. Pari näkyy paljain silmin yhtenä tähtenä Joutsenen tähtikuvion alaosassa.

Kaksoistähdet

Albireo on kaksoistähti, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Kaksois- ja useampikertaisia tähtiä on kaikista tähdistä noin 70%. On olemassa fysikaalista kaksoistähtiä, kuten Albireo, jotka ovat toisiinsa painovoimalla vaikuttava pari. Optiset kaksoistähdet ovat sellaisia, joissa kaksi tähteä ovat samalla näkösäteellä, mutta todellisuudessa aivan eri etäisyyksillä. Kaksoistähtien ohella on olemassa järjestelmiä, joissa on useampiakin tähtiä, jopa 7 komponenttia.

Albireo

Albireossa on kaksi komponenttia, joista toinen (oranssi) on viileämpi, pintalämpötilaltaan noin

4000 K ja toinen (sinertävä) kuumempi, noin 30 000 K. Auringon pintalämpötila on noin 6000 K. Tähtien sisäosien lämpötila on toki korkeampi, jopa kymmeniä miljoonia asteita.

Kumpikin komponentti on todellisuudessa Aurinkoa kirkkaampi. Toinen yli 100 kertaa ja toinen lähes 800 kertaa Aurinkoa kirkkaampi.

Tutkimus

Albireon tapauksessa on tutkimuksissa esiintynyt väitteitä, ettei pari olisikaan fysikaalinen vaan ainoastaan optinen kaksoistähti.

Perinne ja mytologia

Tähden nimi on peräisin kreikankielisestä lintua tarkoittavasta

sanasta ornis. Nykyiseen muotoonsa se on vääntynyt monien sekaannusten ja virheiden kautta.

Numerotietoja:

Väli                  34"