A

Aurinko

Aurinko on tähti, jota Maa, muut planeetat sekä aurinkokuntamme muut kappaleet kiertävät. Meidän Aurinkomme on tavallinen normaali tähti. Se syntyi tähtienvälisen aineen pilvestä tiivistymällä noin 5 miljardia vuotta sitten. Tähtijoukko, johon Aurinko kuului, on jo aikoja sitten hajonnut. Aurinko loistaa vielä toiset 5 miljardia vuotta vakaasti. Tässä vakaassa vaiheessa Aurinko saa säteilemänsä energian siten, että sen keskustassa vety muuttuu heliumiksi. Vedyn loputtua Auringon keskusta tiivistyy ja ulko-osat laajenevat voimakkaasti, siitä tulee punainen jättiläinen. Myöhemmin harvat ulko-osat leviävät ympäröivään avaruuteen kuuman keskustan säteilypaineen puhaltamana. Tämä välivaihe näkyy planetaarisena sumuna. Kuuma keskusta jää jäljelle, sitä nimitetään valkeaksi kääpiöksi. Sillä ei ole enää energialähteitä jäljellä ja se jäähtyy hitaasti mustaksi kääpiöksi.

Auringon pintakerroksissa on 71 % vetyä, 27 % heliumia ja 2 % muita aineita. Kerrosta, jossa Auringon aine muuttuu läpinäkyväksi, sanotaan fotosfääriksi. Sen paksuus on vain noin 300-500 km. Fotosfäärin ulkopuolella on parintuhannen kilometrin paksuinen kromosfääri. Sen ulkopuolella on korona, joka ulottuu miljoonien kilometrien päähän.

Ks. myös Auringonpilkku, Auringonpimennys, Aurinkotuuli, Protuberanssi.

numerotietoja                              yksikkö