Cygnus 2008 Varkaudessa

Vuonna 2008 joutsen liiteli jo 22. kerran ja vihdoin pitkän tauon jälkeen kohden Itä-Suomea. Varkaus ja paikallinen tähtiharrastusyhdistys Warkauden Kassiopeia saivatkin kunnian järjestää perinteisen tähtiharrastajien kesätapahtuman, Cygnuksen, yhdessä tähtitieteellinen yhdistys Ursan kanssa.

Cygnuksen kävijämäärä on kasvanut tasaisesti ja vuonna 2008 Cygnukselle saapui 139 tähtiharrastuksesta kiinnostunutta. Monille Cygnuksesta onkin muodostunut perinteinen tapa viettää kesälomaa harrastuksen parissa sekä tavata vanhoja tähtiharrastus kavereita joiden kanssa vaihtaa ajatuksia iltanuotiolla tai saunan lauteilla. Vuonna 2008 , pääasiassa Ursan jaostojen järjestämä, laadukas ohjelma tarjosi kiinnostavia esitelmiä aina myrskyjen tyrskyistä eksoplaneettoihin. Esitelmien lisäksi cygnusvierailla oli mahdollisuus testata voimiaan kirkkoveneen soutamisessa sekä kiertää tähtiharrastusaiheista luontopolkua. Ei pidä myöskään unohtaa lauantai-illan mielenkiintoista ohjelmaa jossa musisoi paikallinen Lights Out -bändi.

Warkauden Kassiopeia kiittää kaikkia Varkauden Cygnuksella kävijöitä ikimuistoisesta tapahtumasta.

Gregory Laughlin, Varkauden Cygnuksen erikoisvieraana oli amerikkalainen eksoplaneettatutkija Gregory Laughlin joka toimii astronomian ja astrofysiikan professorina UC Santa Cruzissa. Laughin on tullut suomalaisille tutuksi hänen ylläpitämiensä Transitsearch ja Systemic -sivustojen kautta.

Varkaudessa, Härkämäen observatoriolla, on tehty muutama vuosi eksoplaneettojen valokäyrämittauksia ja Härkämäki yhdessä Hankasalmen observatorion kanssa ovat lähettäneet havaintojaan Gregory Laughinille tutkittavaksi. Warkauden Kassiopeialle ja koko suomalaiselle tähtiharrastuskansalle oli suuri kunnia saada Gregory Laughlin ja hänen vaimonsa vieraaksi Cygnukselle.